Blogit

Vertaistukea saa myös etänä!

Ihmishahmot muodostavat palapelin.

Kun tapaa uuden ihmisen, on joskus todella raskasta kertoa olevansa huonokuuloinen. Omaa huonokuuloisuutta ei haluaisi tuoda heti kätellessä ilmi. Tästä syystä on todella tärkeää saada tavata säännöllisesti myös muita huonokuuloisia.

Vertaistuki, se on todella arvokasta. Toiselta vertaiseltaan saa paljon tukea ja ymmärrystä tilanteeseen kuin tilanteeseen. Toiselle, joka on kokenut samoja tilanteita kuin itse, ei tarvitse selittää vaikeita asioita alusta alkaen, vaan hän ymmärtää heti mistä on kyse.

Nykyteknologia mahdollistaa toisten vertaisten tapaamisen ympäri Suomen ja jopa ympäri maailman! Aika huikeeta!

Näinä hankalina aikoina, kun lähitapaamisia joudutaan perumaan ja suositellaan etäosallistumista kaikkeen, etävertaistuki on todella tärkeää! Sitä voi saada turvallisesti omalta kotisohvaltaan, oman älylaitteen ääreltä.

Seuraavaksi herää huoli siitä, ettei ehkä osaa käyttää tarvittavia laitteita ja etäyhteyksiä päästäkseen etävertaistuen pariin. Juuri tätä ongelmaa me Digitaidot-projektissa yritämme helpottaa. Meiltä voi tilata valmiita koulutuksia, joita voimme pitää joko etäkoulutuksena tai koronatilanteen salliessa lähikoulutuksena. Meillä on valmiit koulutuspaketit mm. ”Näin liityt etätoimintaan”, ”Miten järjestät etätoimintaa?” sekä ”Ideoita etätoimintaan”, joita mielellämme ohjaamme. Tarvittaessa voidaan myös räätälöidä juuri teille sopiva koulutuspaketti.

Koronatilanteen salliessa yhdistys voi pitää oman kuuloillan. Osaava yhdistystoimija voi käynnistää tietokoneelta etäyhteyden, jolloin me voimme tulla kouluttamaan teitä etäyhteyksien kautta tiloihinne. Jokainen koulutukseen osallistuja voi istua turvavälein omien laitteiden kanssa tilassa. Näin pääsemme kouluttamaan myös heitä, joilla on vaikeuksia päästä omatoimisesti etäyhteyksillä toteutuvaan vertaistukeen mukaan.

Jos osallistujat osaavat jo tulla linjoille etäyhteyksien pariin, järjestämme myös valmiita digipajoja vaihtuvin aihein etäyhteyksillä. Näihin olette kaikki lämpimästi tervetulleita!

Meillä on myös toiveissa, että löytäisimme Kuuloliiton väestä vapaaehtoisia pitämään erilaisia kuuloiltoja etäyhteyksien kautta toisille. Näin saataisi teiltä itseltänne lähtöistä toimintaa. 🙂
Meiltä saat myös tähän vinkkejä ja koulutusta.

Jos kiinnostus heräsi, ota rohkeasti yhteyttä!

Viivi Kilpeläinen & Hanna Rantala
Digitaidot-projekti