Valtakunnallinen 116 117 -päivystysavun tekstipalvelu aukesi

Vaahtera ruskan väreissä.

HUS tuottaa keskitetyn ratkaisun koko maahan. 116 117 -päivystysavun tarkoituksena on antaa neuvontaa päivystyksellisissä ja kiireellisissä terveysasioissa ja ohjata henkilö tarvittaessa oikeaan hoitopaikkaan.

HUS:in alueella on toiminut vuodesta 2019 lähtien päivystysavun tekstipalvelu, joka laajeni lokakuun lopussa koko maahan. Tekstipalvelu toimii chat-ikkunan kautta. 116 117 –tekstipalvelua aloitettaessa tulee tehdä vahva tunnistautuminen.

Päivystysavun ammattilaiset ohjaavat kysyjän oikeaan hoitopaikkaan ja kertovat, kuinka nopeasti hoitoon tulee hakeutua. Jos päivystysavun ammattilainen arvioi, että kysyjän tilanteessa riittää itsehoito, kysyjä saa hoito-ohjeet maksutta puhelimessa.

Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden. Kiireellisessä tilanteessa päivystysapuun soittanut voi hakeutua suoraan päivystyspoliklinikalle, jos hän ei saa yhteyttä päivystysapuun kohtuullisessa ajassa. Jos henkilöllä on jo päivystyslähete, voi mennä suoraan päivystyspoliklinikalle.

Apua terveysongelmiin saa omalta terveysasemalta.  Joillakin terveysasemilla on käytössä tekstiviestiajanvaraus kuulovammaisille. Päivystysapu muistuttaa, että kiireettömissä terveysasioissa tulee odottaa oman terveysaseman avautumista. Henkeä uhkaavissa tilanteissa, kuten kova rintakipu tai äkillinen kouristelu, tulee soittaa hätänumeroon 112 tai lähettää hätätekstiviesti 112.

Kuuloliitto ja Kuurojen liitto ovat tehneet yhteistyötä HUS:in 116 117 -päivystysavun virkahenkilöiden kanssa jo pitkään, jotta valtakunnallinen saavutettava ratkaisu saataisiin mahdollisimman pian käyttöön.

Jos sinulla on kysymyksiä tai kokemuksia 116 117 -tekstipalvelusta niin lähetä niitä kehittämispäällikkö Anniina Lavikaiselle: anniina.lavikainen @ kuuloliitto.fi

Lisätietoa tarkemmin HUS:in sivuilta:

Eri sairaanhoitopiirien internet-sivuilla voi olla myös maininta keskitetystä 116 117 -tekstipalvelusta. Esimerkki Satasairaalan internet-sivuilta: