Toivoa tinnitukseen

Toivoa tinnitukseen -logo.

Kuuloliiton Toivoa tinnitukseen -kampanja (12.-31.10.2022) mursi käsitystä siitä, ettei tinnitukselle voida tehdä mitään ja muistutti, että tinnituksen kanssa on aina toivoa. Koska aihe on yhä tärkeä, pidämme sivustoa avoinna jatkossakin.

Tinnituksella tarkoitetaan erilaisia ääniaistimuksia, jotka eivät johdu ulkoisista äänistä. Tinnitusäänet voivat muistuttaa esimerkiksi suhinaa, soimista, kohinaa, vinkumista tai vihellystä. Jokaisen korvat soivat joskus. Joissain tapauksissa tinnitus on kuitenkin jatkuvaa, ja se koetaan hyvin häiritsevänä.

Tinnituksen yleisyydestä huolimatta, siihen liitetään yhä monia virheellisiä uskomuksia. Tavoitteena on lisätä tinnitukseen liittyvää tietoa ja tietoisuutta, hälventää siihen liittyviä stigmoja ja voimaannuttaa ihmisiä hyvään elämään tinnituksen kanssa.

Kerro kokemuksesi tinnituksesta ja käytä aihetunnisteita:

#ToivoaTinnitukseen
#MinunTinnitus
#Kuuloliitto

Tinnitus-kysely ja Toivoa tinnitukseen -opas

Kuuloliitto toteutti keväällä 2022 kyselyn, jolla haluttiin selvittää ihmisten kokemuksia tinnituksesta ja millaisia keinoja vastaajat ovat löytäneet vähentääkseen sen häiritsevyyttä. Kyselyyn vastasi 1013 henkilöä, joista suurin osa kertoi kokevansa häiritsevää tinnitusta.

Kyselyn pohjalta julkaistiin Toivoa tinnitukseen -opas, johon on koottu kyselyyn saatujen vastausten keskeiset havainnot ja tinnitukseen liittyvää asiantuntijatietoa. Tavoitteena on lisätä tinnituksen kanssa elävien, läheisten ja ammattilaisten tietoa tinnituksesta.

Materiaalit

Toivoa tinnitukseen -opas (pdf)
Raportti tinnitus-kyselystä (pdf)

Anna-Maija Tolonen