Tänään on 112-päivä – kuulovammainen saa apua myös hätätekstiviestillä

– Kuuloliitto ja Kuurojen Liitto ovat lobanneet yhteistyössä yli 15 vuotta hätätekstiviestipalvelun saamiseksi.  Palvelu saatiin vihdoin käyttöön joulukuussa 2017, kertoo Kuuloliiton erityisasiantuntija Sami Virtanen.

Järjestöt ovat kehittäneet hätäpalvelujen saavutettavuutta yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen kanssa.  Hätätekstiviestipalvelun käyttäjäksi pitää ennakkorekisteröityä.  Nyt 112-hätätekstiviestipalvelussa on noin 2800 rekisteröitynyttä käyttäjää ja vuonna 2018 hätätekstiviestipalvelulla käynnistyi noin 500 tehtävää.  Näistä yli 70 prosenttia kuitenkin päätettiin aiheettomina tai ilkivaltaisina.

Hätätekstiviestipalvelun edellyttämä vahva rekisteröityminen on aiheuttanut joitakin ongelmia.  Palvelun seurantaryhmässä, jossa on myös Kuuloliiton ja Kuurojen Liiton edustajat, selvitetään erilaisia vaihtoehtoja palvelun parantamiseksi.

Avun saaminen tekstiviestillä nopeutuu ja tarkentavien viestien määrä vähenee, kun yhteydenottaja jo ensimmäisessä viestissä kertoo olevansa kuuro tai huonokuuloinen.

112-palvelut kehittyvät.  Nykyään esimerkiksi vaaratiedotteet julkaistaan radion ja television lisäksi myös kaikilla sosiaalisen median kanavilla sekä 112.fi-sivustolla.  Kun lataa puhelimelleen 112 Suomi –sovelluksentulevat vaaratiedotteet myös suoraan puhelimeen.  Suunnitelmissa on myös kokeilu, jossa hätäilmoituksen voi tehdä viittomakielellä käyttäen Kelan etäpalvelun viittomakielen tulkkia.  Järjestöt toivovat, että mobiilisovellukseen saataisiin vielä kirjoitusominaisuus.

– Hätäpalvelujen saavutettavuus ja sen kehittäminen ovat avainasemassa nopean avun saamiseksi. Uudet ratkaisut myös vahvistavat niiden ihmisten turvallisuuden tunnetta, joille äänipuhelut ovat esteellisiä, toteavat Kuuloliiton Virtanen ja erityisasiantuntija Antti Mäkipää Kuurojen Liitosta.