Suorissa lähetyksissä hyödynnettävä kirjoitustulkkausta

Kuuloliiton logo.

Kuuloliitto pitää valtioneuvoston asetusluonnosmuutosta televisio ja -radiotoiminnasta osittain hyvänä. Kaupallisten kanavien osalta tekstitysvelvollisuus tulee nousemaan uuden ehdotetun lain mukaan 50 prosentista 75 prosenttiin. Velvoite koskettaa kaikkia tv-ohjelmia, vaikkakaan ei suoria musiikki- ja urheiluohjelmia. Kuuloliitto ehdottaakin, että ennen kuin tekstitys voidaan tuottaa täysin puheentunnistustekniikalla, suorissa lähetyksissä tekstitys toteutettaisiin siirtymäaikana kirjoitustulkkauksella.

Uusinnat tekstitettävä

Kuuloliiton ehdotuksena on myös, että suorien tv-ohjelmien tekstitettävien uusintojen viiveaika olisi kaksiportainen: tv-kanavien osalta 24 tuntia ja tilauspalveluohjelmien (esim. Yle Areena, Katsomo, tai Ruutu) kohdalla 5-10 tuntia, riippuen ohjelmasisällöstä. Lisäksi Kuuloliitto ehdottaa, että tilauspalveluohjelmien tekstitysvelvoite koskettaa sekä kaikkia tv:ssä alun perin lähetettyjä ohjelmia että vain tilauspalveluohjelma-alustalla lähetettyjä ohjelmia.

Kuuloliiton lausunto asetusluonnosmuutoksesta televisio- ja radiotoiminnassa >