Tiedote, Uutiset

Suomen Meniere-liitto on nyt Huimaus- ja Meniere-liitto

Puun lehdet syksyn väreissä ja sininen taivas.

Huimaus- ja Meniere-liitto ry:n lehdistötiedote

Nimenmuutos heijastaa toiminnan laajentumista. Uuden nimen myötä liitto tarjoaa palvelujaan laajemmalle joukolle sisäkorvaperäistä huimausta kokeville kuin yksinomaan Menieren tautia sairastaville.

Menieren taudin oireet ovat huimaus, kuulonalenema ja tinnitus. Sisäkorvaperäistä huimausta esiintyy Menieren taudin lisäksi tasapainohermon tulehduksen, tasapainohäiriön, hyvänlaatuisen asentohuimauksen sekä migreenihuimauksen yhteydessä. Näille viidelle ryhmälle Huimaus- ja Meniere-liitto on perustanut tukiryhmät, joihin on kiinnitetty vapaaehtoispohjalta toimivat asiantuntevat vetäjät. Tukiryhmissä voidaan käsitellä tarkemmin kunkin sairauden oireiston erityiskysymyksiä, ja vetäjät voivat antaa ohjeita ja neuvoja. Tukiryhmien toimintatavat muotoutuvat tarkemmin syksyn 2022 aikana.

Suomessa arviolta joka kolmas ihminen kokee jossain elämän vaiheessa huimausta ja tasapaino-ongelmia. Tasapainon ylläpito-ongelmat lisääntyvät ikääntymisen myötä ja liikkumista vaikeuttavia tasapainohäiriöitä on lähes jokaisella ikäihmisellä. Huimaus- ja tasapaino-asiat koskettavat siten jokaista suomalaista joko oman tai läheisen kautta.

Huimaus- ja Meniere-liitto toivottaa sisäkorvaperäistä huimausta kokevia mukaan toimintaan. Liitolla on kahdeksan jäsenyhdistystä, jotka eri puolilla Suomea tarjoavat vertaistukea, tietoa ja tapahtumia. Vertaistuen tarjoaminen valtakunnallisesti on käynnistynyt Toivo-vertaistukisovelluksen välityksellä netissä.

Lisätietoja:

Huimaus- ja Meniere-liitto ry