Blogit

Sosionomiopiskelijan kokemus harjoittelusta Kuuloliitossa

Opiskelija kirjastossa.

”Olen 32-vuotias sosionomiopiskelija Kaarinasta. Opiskelen Laurea AMK:n Lohjan kampuksella monimuoto-ohjelmassa. Tämä tarkoittaa käytännössä muutamaa läsnäolovelvoitteista koulupäivää viikossa, ja muut päivät voi tehdä sitten oikeita töitä, tai kouluprojekteja, tai kuten minun tapauksessani työharjoittelua.

Punnitseminen eri harjoittelupaikkojen välillä oli pitkä prosessi. Sitten muistin, että minulla löytyy kokemusta kuulovammaisten parissa vietetystä ajasta. Olin toiminut Turun kuuloyhdistyksen hallituksessa, ja tämän lisäksi tehnyt töitä Kelan vammaisten tulkkauspalvelukeskuksessa. Lisäksi omasta perhetaustasta löytyi kuulovammainen isä.  Ajattelin yhdistää näitä osaamisen alueita ja hain menetelmäharjoitteluun Kuuloliitolle, ja tässä sitä nyt ollaan. Kirjoittamassa kannustavaa blogia muille harjoittelupaikkoja etsiville opiskelijoille. Tai vaikka vaan yleisesti aiheesta kiinnostuneille!

Harjoittelua etänä koronasta huolimatta

Aluksi tuntui hieman epävarmalta aloittaa harjoittelu eri paikkakunnalta käsin. Kuuloliiton keskustoimisto sijaitsee Helsingissä, kun taas minä asun Kaarinassa, Turun lähellä. Samalla pohdin, että miten voisin hyödyntää eri menetelmiä, jos kaikki tapahtuu etänä. Mutta epäilyt haihtuivat siltä istumalta, kun minut esiteltiin henkilöstölle ja minusta otettiin koppia touhuun. Pääsin suoraan mukaan haluamaani nuorten aikuisten vertaistoiminnan pariin. Lisäksi kalenterini paisui kutsuista eri työryhmiin ja pääsin varailemaan tutustumistapaamisia henkilöstön muihin jäseniin. Minulle alkoi nopeasti hahmottumaan kuvaa siitä, mikä Kuuloliitto on, miten se toimii, ja mitä kaikkea se tekee.

Menetelmäharjoittelu on toistaiseksi sujunut erinomaisesti. Pääsin mukaan suunnittelemaan esimerkiksi parinkymmenen hengen ruskaretkeä Kolin luonnonpuistoon. Teimme useita eri pituisia retkiä viiden päivän aikana. Tämän kaltaisen rupeaman suunnittelutyö oli mielenkiintoista, haastavaa sekä juuri sellaista, jota olin kaivannut.

Fyysisten eri mittaisten tapahtumien lisäksi käytämme myös etätekniikkaa eri kohderyhmien kanssa. On etänä järjestettäviä webinaareja, pakopelejä ynnä paljon muuta. Hoksottimet ja korvienvälinen ideageneraattori raksuttavat koko ajan.

Omatoiminen tekeminen ja vastuu omasta työskentelystä varmasti korostuu näin etätyön ja koronan aikana. Vaikka välissä voi olla haastavaa nähdä kaikkia palasia yhdessä, niin kokonaiskuva ja suunnittelutyö palkitaan viimeistään silloin, kun astelet auringon laskiessa kauniin luonnonpuiston tyyntä rantaviivaa pitkin. Siinä vähän hymähdellen kuuntelet ympäröivien ihmisten tarinoita omasta elämästään. Huomaat reflektoivasi kaikkea pohtien, että vasta vähän aikaa sitten edessäsi oli tyhjä excel-taulukko, johon piti saada osallistujat varmistettua, ja että Google Maps näytti  punaista pistettä keskellä korpea. Ja että sinne pitäisi jostain syystä päästä. Ja kun sinne päästiin, niin oikealla tekemisellä ja asenteella se vahvistaisi kaikkien osallisuutta kuulovammaisten nuorten vertaistoiminnassa.

Vinkkejä opiskelijalle

Oman ammattitaidon lisääminen ja asiantuntijaroolin kehittäminen on mielestäni tärkeää huomioida jo opintojen alkuvaiheessa. On hyvä pohtia, että olisiko sinulla taskussasi jotain sellaista kokemusta tai tietoa jostain sellaisesta aiheesta, mistä voisi olla sinulle hyötyä menestyäksesi kouluympäristössä tai myöhemmin työelämässä.

Kannattaa pohtia myös omia luonteenvahvuuksia ja kehittämiskohteita. Aseta rima korkealle ja tavoittele rohkeasti itsellesi isoja asioita. Haasta itseäsi sopivasti.

Näihin sanoihin on mukava päättää blogikirjoitukseni. Kiitos Kuuloliitolle hienosti järjestetystä amk-harjoittelusta. Ja tsemppiä kaikille alasta kiinnostuneille opiskelijoille ja työntekijöille! Olkaa rohkeita!”

Oskari Autiosuo
Sosionomiopiskelija
Laurea, Lohjan kampus