Blogit

Pohjois-Suomen lastenleiri teemana merirosvo

Kuuloliitto ja KLVL järjestivät yhteistyössä Pohjois-Suomen lastenleirin 6.-10.6.2022 Rautavaaran Metsäkartanossa. Leirille osallistui yhteensä 15 leiriläistä ja 9 huippua leiriohjaajaa. Leirin teemana oli merirosvo, ja lapset pääsivät kokemaan huikeaan merirosvomaailmaan nimeltänsä Piraattiakatemia.

Leirille saavuttiin maanantai-iltapäivästä aurinkoisessa kelissä. Leiriläiset otettiin vastaan jo edellispäivänä saapuneiden ohjaajien toimesta. Oulun suunnilta saapui yhteiskuljetus neljän aikaan, jolloin kaikki lapset olivatkin sitten perillä. Vanhemmille oli aluksi lyhyt info leirin sisällöstä sekä käytännön asioista, jonka jälkeen heidät päästettiin ajelemaan takaisin kotiin.

Aluksi oli tarkoitus opetella toisten piraattien nimiä tutustumisleikkien kautta ja sitten mentiinkin jo iltapalan kautta iltasadulle kuuntelemaan tarinaa Jaakko Varpusen seikkailuista. Väsyneiden matkalaisten oli aika mennä nukkumaan, jotta tiistaina kaikki jaksaisivat taas touhuta virkeinä.

Ensimmäinen kokonainen leiriaamu valkeni innostuksen sekaisena, mitä mahtaisi tarkoittaa  piraattiakatemia? Entä miten siellä kouluttauduttaisiin oikeiksi merirosvoiksi? Se selviäisi lapsille viikon kuluessa. Aamu alkoi kapteeni käskee -jumpalla, jonka jälkeen oli merirosvotaitojen harjoittelua eri rasteilla. Rasteilla oli mm. veden ylitystä, rikkinäistä puhelinta sekä leikki, jossa täytyi varoa joutumasta piraijan syömäksi.

Lounaan jälkeen merirosvokokelaat saivat painattaa itselleen leirikassin/paidan sekä koko leirin yhteisen lipun. Kun piraatit olivat tehneet jokainen persoonallisen leiriasusteensa oli leirikasteen aika sekä merirosvoteemaista askartelua. Illalla ennen iltasatua rohkeimmat saivat vielä mahdollisuuden käydä uimassa. Hrr pitää olla aika piraatti, että uskaltaa mennä uimaan noin kylmään veteen.

Keskiviikko aamun jumpalla vain jalat vispaavat liikkeiden mukana. Kokelaat ovat saaneet tehtäväksi kertoa nimensä jonkun liikkeen kera ja tehtävää suoritetaan mukisematta, sillä onhan edessä jännä päivä. Jumpan jälkeen ollaan nimittäin lähdössä melontaretkelle etsimään aarretta sekä syömään lounasta turvekammille. Hamppareita namnam. Aarteet löytyivät sekä vatsat saatiin täytettyä ennen kuin joukko hymyileviä piraatteja lähti melomaan takaisin leiriin.

Päivän aikana ehdittiin myös salissa pelailemaan/harjoittelemaan taitoja tykittämisessä, miekkailussa sekä varkaudessa niin kuin oikeat merirosvot konsanaan.

Jos keskiviikko oli ollut jännittävä niin torstai oli sensaatiomainen. Oli nimittäin

Ppiraattiakatemian loppukokeet varkaat, tykistö ja miekkailijat olivat treenanneet merirosvotaitojaan Jaakko Varpunen,Kapteeni Kabum ja Avilda Vinsmog ja nyt oli aika testata olisiko heistä mihinkään. Mukana oli kuulotietokorttipeli, tarkkuuden testausta heittämällä ilmapalloa tikkaan, temppurataa eri tyyleillä takaperinjuoksusta yhdellä jalalla pomppimiseen, miinakentän läpäisyä osumatta vihollisten laukauksiin, kolikoiden etsintää mysteeriseoksesta
sekä karkkien varastamista itse koulun rehtorilta Turmio Taneel. Lopuksi oli vielä taistelut kolmannen vuosikurssin piraatteja vastaan, mutta nämä kokelaat päihittivät nekin haasteet. Illalla satoi vettä, mutta se ei haitannut uimaan menijöitä eikä sekään, että oli jo aika valmistautua leiriviikon päättävään merirosvo discoon. Discossa nähtiin upeita kasvomaalauksia, hienoja tanssiliikkeitä, limboa, paljon herkkuja sekä oikeita merirosvoja. Iltasatu saatiin päätökseen ja kaikille selvisi Jaakko Varpusen kohtalo. Torstai-iltana nukkumaan mennessä mielessä pyöri varmasti kaikki hienot kokemukset koko viikon ajalta ja varmasti moni odotti myös kotiin pääsyä, joka seuraavana päivänä oli edessä todistusten jaon jälkeen. Hiiohoi ja nostetaan purjeet pois Rautavaaran kupeesta ensi viikolla rantaudummekin sitten Salon Bergviikkiin.

Kirjoitttaja: Emma Kähkönen, järjestöassistentti

Kiinnostuitko leiritoiminnasta?

Ota yhteyttä:

Taneli Ojala, asiantuntija, nuoret ja lapset, leiritoiminta

p. 050 5670748
taneli.ojala@kuuloliitto.fi