”Pikkusiskoni kiljui mun korvaan. Se sattui.”

Lapuan Ritavuoren 240 oppilaan uudessa koulussa kengät riisutaan heti ulko-ovesta tultaessa. Äänimaailma on hiljaisempi sukkasillaan liikkuessa.

Ritavuoren koulu Lapua   Ritaqvuoren koulun pehmeät kalusteet

Luokanopettaja Elina Ekola kulkee valoisan koulun läpi ja kertoo, että puheäänen voimakkuuteen on koulussa kiinnitetty huomiota.
– Pienet lapset eivät osaa kontrolloida omaa äänenkäyttöä ja desibelit voivat nousta. Pyrimme siihen, että jokainen huolehtii omasta äänenkäytöstään.
– Joillakin on lähtökohtaisesti kova ääni. Koetamme löytää keinoja, että lapsi osaisi kääntää volyymiään pienemmälle. Koulussa on myös oppilaita, jotka ovat aistiherkkiä.

Koulun rehtori Tuula Tervonen lisää, että akustisiin rakenteisiin ja viihtyisyyteen on panostettu.
– Olen puhunut ilman kaiuttimia isolle väkijoukolle. Kaikua ei ole. Hyvin akustoidussa tilassa ei tarvitse käyttää äänenvoimakkuutta niin paljon.

Elina Ekola ja Tuija SyväojaVas. Elina Ekola ja Tuija Syväoja

Kurkistamme Peikkopuron oppimisympäristöön. Tilassa on kokolattiamatto, verhoja ja erillisiä pehmeitä kalusteita, joissa voi keskittyä rauhassa hiljaisiin tehtäviin tai ryhmätöihin.

Koulusta löytyy avoimia oppimistiloja ja vähemmän perinteisiä luokkahuoneita. Älytaulut ovat korvanneet liitutaulut. Luokkatiloja voi laajentaa isommaksi yhteiseksi oppimis- ja monikäyttötiloiksi.

1.- 2. yhdysluokkien oppilaat saapuvat luokkaan. Penaalit kootaan syrjään, koska niiden jatkuva rapistelu saattaa häiritä. Kännykät pysyvät repussa. Mökää saattaa syntyä huomaamatta, kun pieniä koululaisia on koolla.

– Missä teidän mielestä on melua? kysyy Kuuloliiton asiantuntija Tuija Syväoja oppilailta.
– Meillä oli kotona radio ja tv isolla ja minun päätä särki. Yön yli nukuttua ei ollut enää pääkipua, sanoo Severi.
– Synttäreillä ja juhlissa on kauhea meteli, sanoo Aaron.
– Pikkusiskollani on lentokone ja sen ääni ottaa minun korviin, lisää Maija.

Lapset kuuntelevat tarkasti toiminnallista osuutta, jossa käydään läpi Rusina-rusakon päivää, joka alkaa rusakolla laineiden liplatusta kuunnellen. Rusakko kuuntelee ihmisten keskustelua ja havaitsee pianon äänen ja pomppii menemään pitkin vilkasta tien laitaa. Liikenteen melu tuntuu epämiellyttävältä. Kas kummaa, Rusina-rusakko päätyy lentokentälle ja rusakon korviin sattuu, koska ei ole kuulosuojaimia.

– Suojautukaa melulta, että korvat pysyvät kunnossa ja kuulo tallella koko elämän ajan. Melu tarttuu muihin ja kaikki muutkin ovat silloin helposti levottomia ja opettajan ääni voi väsyä ja käheytyä.

Kädet nousevat melkein jokaiselta kysyttäessä moneltako löytyvät Kid-kuulosuojaimet kotoa.

– Ei huudeta eikä kiljuta toisen korvaan! Muistakaa antaa korville lepohetkiä, Tuija muistuttaa ja laittaa etusormensa suun eteen: Shh – kuunnelkaa hiljaisuutta!

Koko luokka on vaiti.

Lopuksi oppilaat laittoivat mielikuvituksen valloilleen ja piirsivät puuväreillä meluteemasta.  Lapsi piirtää  Meluisa bändi piirros         Auton melu ja ilotulitteet piirros
Myrsky korvassa aineisto alakouluille: https://www.kuuloliitto.fi/myrsky-korvassa-materiaalit-kouluille/

Lisää piirustuksia esillä 22. – 26.11. Kuuloliiton facebook-sivuilla.

Teksti & kuvat: EA