Pieni ele -keräys sai lahjoituksia lähes 500 000 euroa vammaisten ja sairaiden hyväksi

Pieni ele limenvihreä logo.

Kaksi pienen eleen vapaaehtoista lipaskerääjää.Pieni ele -lipaskeräys järjestetään aina vaalien yhteydessä äänestyspaikoilla. Aluevaalien 2022 aikana lahjoituksia kerättiin lähes 500 000 euroa ympäri Suomen. Lahjoituksilla avustetaan vammaisia ja pitkäaikaissairaita Suomessa.

– Lipaskerääjät ovat usein itse vammaisia tai pitkäaikaissairaita, joten he arvostavat lahjoituksia ja sitä kautta saatavaa apua. Lahjoitusten avulla on mahdollista järjestää esimerkiksi monelle erittäin tärkeää vertaistukea tai virkistystä arkeen, kertoo keräyskoordinaattori Minna Lehtola.

Pitkäaikaissairailla ja vammaisilla on usein pienet tulot, joten lahjoitusten avulla voidaan auttaa ja ilostuttaa eri tavoin. Lahjoituksilla onkin tärkeä merkitys paikallisessa auttamisessa. Vammais- ja terveysyhdistykset pystyvät järjestämään toimintaa ja apua, jota ilman lahjoituksia ei saataisi järjestettyä.

– Kyse voi olla pienestäkin asiasta, mutta sen vaikutus on merkittävä pitkään sairastaneen tai vammaisen elämässä, Lehtola toteaa.

Pieni ele -keräys on 115 vuotta toteutettu vapaaehtoisvoimin lipaskeräyksenä äänestyspaikoilla. Vuodesta 1907 asti toimineen hyväntekeväisyyskeräyksen tuotot jaetaan pienessä eleessä mukana olevalle 15 kotimaan vammais- ja terveysjärjestölle ja niiden paikallistoimintaan. Kuuloliitto on yksi mukana olevista järjestöistä.

Seuraava lipaskeräys on vuoden 2023 eduskuntavaalien äänestyspaikoilla.

Pieni ele limenvihreä logo.Lisätietoja:

Erika Mäntylä
Pieni ele ry:n toiminnanjohtaja