Opintojen jälkeen

Kädet kurottavat kohti taivasta.Opintojen päätyttyä on luonnollista siirtyä työelämään, sitä vartenhan sitä on itseään koulutettu. Sopivan työpaikan etsiminen kannattaa aloittaa jo opiskeluaikana, sillä työn löytäminen ei ole aina helppoa. Hyödynnä opiskelujen aikaisia työelämäharjoitteluita: ne ovat erinomainen tilaisuus kokeilla kiinnostavia vaihtoehtoja ja tehdä itseäsi tunnetuksi. Työharjoittelupaikka kannattaa siksi valita tarkkaan ja suhtautua työn tekemiseen ajatuksella, että olisiko täältä mahdollista löytyä minulle jatkotyöpaikka.

Työharjoittelupaikkaan on myös mahdollista saada ja tehdä kohtuullisia mukautuksia. Työnantajalle ei kannata kuitenkaan lyödä listaa käteen ja sanoa, että: ”Tarvitsen nämä muutokset, tai en tule”. Se, miten tarpeensa esittää on vähintään yhtä oleellista kuin se, että on kirjannut tarpeensa esille ja perustellut ne.

Työolosuhteiden mukautuksista ja muusta työelämään liittyvästä löydät lisää Kuuloliiton Kuulolla työssä -sivustolta. Lisäksi voit soittaa meille Kuuloliiton työelämän neuvontapuhelimeen. Autamme sinua työpaikan mukautusten miettimisessä, mutta myös muissa työelämää koskevissa kysymyksissä. Voit myös olla yhteydessä alueesi kuntoutusohjaajaan ja keskustella hänen kanssaan sinua askarruttavista asioista.

Esimerkkitarinoita

Viivi opiskeli kirjoitustulkiksi: Huonokuuloinen kirjoitustulkkiopinnoissa -blogikirjoitus

Lisätietoja:

Kuuloliiton Kuulolla työssä sivusto