Mitä? -kampanja haastaa kaikki huolehtimaan omasta kuulostaan
Kuva: Merja Yeung
Kuuloliiton yhteistyössä koru- ja asustesuunnittelija Jenni Ahtiaisen kanssa käynnistämä Mitä? -kampanja korostaa, miten tärkeää on välttää liiallista melualtistusta ja hakeutua kuulontutkimuksiin riittävän ajoissa. Kampanjan tarkoituksena on myös vähentää ennakkoluuloja kuulokojeita ja kuulovammaa kohtaan. Kampanjaa ovat tukemassa useat suomalaiset muusikot.
-Kuuloliitto ja asustemerkki gTIE haastavat kaikki osallistumaan kampanjaan sosiaalisessa mediassa ja jakamaan oman kuvan tai videon. Kuvissa tulisi kiteytyä kuuleminen ja kuulon merkitys, kertoo Jenni Ahtiainen..
Oman merkkinsä puitteissa artistien kanssa paljon työskennellyt Ahtiainen haastoi muusikoita mukaan kuulokamppikseen. Muusikot Tomi Joutsen (Amorphis), Mike Monroe ja Esa Kuloniemi (Honey B & the T-Bones) ovat mukana kampanjassa haastamassa kaikenikäiset jakamaan tietoa kuulon merkityksestä.
Suomalaisten tulisi huolehtia kuulostaan nykyistä paremmin ja kiinnittää erityisesti huomiota viikoittaiseen melualtistuksen määrään.
–Yksittäinen konsertti harvemmin aiheuttaa suoraan kuulonalenemaa. Monet aikuisetkin nuorten ohella saavat nykyään liian kovan viikoittaisen meluannoksen, mikä on riski kuulolle pitkällä aikavälillä, kertoo Kuuloliiton toiminnanjohtaja Sanna Kaijanen. Hoitamaton kuulovamma on myös merkittävä riski työkyvylle ja –hyvinvoinnille.
Kuulontutkimuksiin hakeudutaan usein liian myöhään, vasta useiden vuosien kuluttua ongelmien alkamisesta. Myös asustesuunnittelija Jenni Ahtiaisella on omakohtaisia kokemuksia tästä.
–Kuuloni heikennyttyä jouduin melko usein erilaisiin noloihin tilanteisiin ja minun oli aluksi vaikeaa myöntää, että tarvitsen todellisuudessa kuulokojeet.
Jenni Ahtiainen sai kuulokojeet muutama kuukausi sitten ja tuunasi niistä heti omannäköisensä.
–Halusin tehdä kojeista mahdollisimman näkyvät ja myös hälventää kuulokojeisiin liittyviä ennakkoluuloja.
Tästä lähtökohdasta syntyi DeafMetal-mallisto, johon kuuluu erilaisia kuulokojeisiin liitettäviä koruja. Mallisto palkittiin marraskuussa Suomen Kädentaito –messuilla vuoden 2018 uutuustuotteena.
–Kuulokojeet ovat pitkään olleet melko värittömiä apuvälineitä. Haluamme kampanjalla tuoda esiin, että kuulokojekin voi olla selkeästi erottuva ja persoonallinen, korostaa Sanna Kaijanen.
Kampanjaan voi osallistua myös tilaamalla korvanmuotoisia, hopeisia Mitä? -koruja sekä DeafMetal -kuulokojekoruja. Lisätietoja www.kuuloliitto.fi/mita ja www.deafmetal.store
Mitä-kampanja käynnistyy 26.11. Kampanjan käytännön toteutuksesta vastaavat Kuuloliitto ry ja Jenni Ahtiainen (gTie).
Tiedustelut:
Sanna Kaijanen
sanna.kaijanen@kuuloliitto.fi
040 508 1716
Jenni Ahtiainen
jenni@gtie.fi
0400 427 876