Blogit

Meidän yhdistyksemme – Ylä-Karjalan Kuulo ry

Kuuloliiton yhdistykset tekevät työtä kuuloystävällisen yhteiskunnan eteen. Kuulovammaiset löytävät paikallisyhdistyksiltä sekä neuvoja, vertaistukea, yhteisöllisyyttä että toimintaa. Blogisarjassamme esittelemme paikallisyhdistysten toimintaa ympäri Suomea.

Ylä-Karjalan Kuulo ry: Yhdistyselämä on täynnä yllätyksiä – loppu voi olla uuden alku

Lokakuussa 2023 oli Kolilla Itä-Suomen piirin järjestöpäivät, jossa yhtenä aiheena oli kartoittaa yhdistysten tilannetta ja luoda uskoa tulevaan. Ylä-Karjalan kuulo ry :n toiminta oli hiipumassa, jäsenistö ikääntynyt ja vähenevä, eikä uudistusta ollut näköpiirissä, vain yksi asiaansa uskova jäsen oli tullut paikalle – sekin riitti.

Ylä-Karjalan kuulo ry on perustettu joulukuussa 1979. Yhdistyksen kotipaikka on Nurmes ja toiminta-alueena on Nurmeksen lisäksi Valtimon taajama ja Juuan kunta. Toiminta-alueella asuu noin 13 000 henkilöä.

Kolin tapahtuman ”käytäväkeskusteluissa” Itä-Suomen piirin puheenjohtaja Eila Heinosen ja Kuuloliiton asiantuntija Maria Timosen kanssa päätettiin järjestää syyskokous toiminta-alueemme toiseen kuntakeskukseen Juukaan ja kokeilla löytyykö yhdistykseen toimivia henkilöitä, vai joudutaanko kuuloyhdistyksen toiminta lopettamaan. He lupautuivat osallistumaan myös tulevaan syyskokoukseen.

Yllätykseksemme kutsu oli tavoittanut jäsenten lisäksi muitakin henkilöitä ja kokoukseen saapui useita yhdistyskonkareita ja muutama noviisi. Hyvässä hengessä saatiin valittua uudistunut, asioihin paneutuva ja innostunut hallitus. Yli 30 vuotta yhdistystä luotsanneet henkilöt ansaitsivat isot kiitokset ja ansiomerkit.

Tämä on meidän toimintasuunnitelma

Sääntömuutos ja siirtyminen yhden vuosikokouksen malliin pantiin vireille heti vuoden alussa. Yhdistystoiminnan asiakirjat ja talous otettiin heti haltuun. Tavoitteena on vähentää yhdistyksen sisäistä byrokratiaa: vähemmän kokouksia ja enemmän toimintaa, enemmän erilaista mukavia ja hyvää mieltä tuottavia kohtaamisia jäsenten ja neuvontaa tarvitsevien kanssa, paljon näkyvyyttä ja esillä oloa.

Toiminnan turvaamiseksi on tehty lukuisia rahoitushakemuksia ja näkyvyyttä on haettu Kuuloliiton järjestöavustuksen ja muiden avustusten turvin lehti-ilmoituksilla, artikkeleilla paikallislehdissä sekä omilla ja monilla muilla FB-sivuilla. Pienikin rivi-ilmoitus paikallislehdessä luetaan tarkkaan. Lähellä.fi –sivustolle laitamme tulevat tapahtumat.  Jäsentiedotteet ovat tärkeitä, mutta postin kantaman jäsenkirjeen vaihtoehdoksi etsitään edullisempia ratkaisuja.

Kuvia Ylä-Karjalan Kuulo ry:n tapahtumista.

Kuvat kesäkuussa Karhunpäässä pidetyiltä Ylä-Karjalan Kuulo ry:n kesäpäiviltä. Mukana jäseniä ja läheisiä Juuasta, Nurmeksesta ja Valtimolta.

Tästä on hyvä jatkaa

Vuoden 2024 alku on ollut vauhdikas, eikä se ole siitä juuri näiden muutamien toimintakuukausien aikana hiljentynyt.  Yhdistyksessä on tällä hetkellä 50 jäsentä ja jäsenmäärä on noususuuntainen. Uusia jäseniä kutsutaan aktiivisesti mukaan toimintaan esimerkiksi tapahtumissa ja neuvontatilaisuuksissa.

Nyt kuulolähipalvelu toimii kaikilla kolmella paikkakunnalla, ja tavoitteena on saada uusista jäsenistä niihin vetäjiä.  Toiminta-avustuksella järjestetään mm. etäluentoja kuulon apuvälineistä ja kuulonhuollosta, sekä vertaistuki tapaamisia. Kuulolähipalvelussa ja kohtaamisissa huonokuuloisten ihmisten kanssa tulee huomaamatta vertaistukitapaamisia. He kertoilevat mielellään omakohtaisista kokemuksista ja ovat halukkaita vaihtamaan ajatuksia toisten huonokuuloisten kanssa.

Suunnitelmissa ja toiveissa on saada järjestettyä useampia koko toiminta-alueen yhteisiä tapaamisia: Kuulon kesäpäivän ja pikkujoulun merkeissä.

Yhteistyössä toimimalla et jää yksin

Alueemme muut yhdistykset ovat kutsuneet meitä kertomaan kuuloasioista tilaisuuksiinsa. Se on ollut oikein mielenkiintoista ja antoisaa. Yhteistyö tuo lisävoimavaroja. Hallituksen jäsenet ovat osallistuneet Kuuloliiton ja piirin järjestämiin koulutuksiin ja tapaamisiin. Lisäksi olemme monesti itse pyytäneet ja saaneet Kuuloliiton työntekijöiltä neuvoja ja opastusta eri tilanteisiin. He ovat auttaneet meitä mielellään.

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta uskomme, että Ylä-Karjalan kuulo ry toimii ja kehittyy uusien jäsenien tuomilla uusilla toimintaideoilla ja –malleilla vahvaksi yhdistykseksi. Onhan kuulo meille kaikille tärkeä asia.

Teksti: Ylä-Karjalan Kuulo ry

Ota yhteyttä: Merja Kärkkäinen pj. (puh. 050 407 4533, ylakarjalankuulo(at)gmail.com) Facebook

Tulevat Ylä-Karjalan Kuulo ry:n ja muiden kuuloyhdistysten tapahtumat näet Kuuloliiton tapahtumakalenterista!