Blogit

Meidän yhdistyksemme – Salon Kuuloyhdistys ry

Meidän yhdistyksemme -logo

Kuuloliiton yhdistykset tekevät työtä kuuloystävällisen yhteiskunnan eteen. Kuulovammaiset löytävät paikallisyhdistyksiltä sekä neuvoja, vertaistukea, yhteisöllisyyttä että toimintaa. Blogisarjassamme esittelemme paikallisyhdistysten toimintaa ympäri Suomea.

Salon Kuuloyhdistys ry – Toimintaa ja tietoa

Salon Kuuloyhdistys ry perustettiin vuonna 1975, ja vuosikymmenien ajan toimimme Salon kaupungin alueella. Vuoden 2020 alusta alkaen yhdistyksemme toiminta-alue kuitenkin laajentui merkittävästi, käsittäen nyt myös Someron kaupungin sekä Kanta-Hämeen kunnat Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela ja Ypäjä. Tällä hetkellä yhdistyksessämme on reilut 300 jäsentä.

Monet jäsenistämme ovat iäkkäämpiä, ja kokoonnumme säännöllisesti kuukausittain Salon Yhdistystoiminnan ja Tiedon keskuksen (Sytyn) tiloissa Salossa sekä Somerolla ja Forssassa. Paikallisissa tapaamisissamme on omat kerhovetäjät, jotka huolehtivat ohjelmasta ja kahvinkeitosta. Jokaisessa kolmessa paikassa järjestetään myös kuukausittain kuulolähipalvelua, joka on osoittautunut tarpeelliseksi matalankynnyksen toimintamuodoksi.

Salossa kokoontuu kerran kuussa sisäkorvaistuteryhmä, joka on tarkoitettu sekä käyttäjille että sitä harkitseville. Syksyllä ja keväällä järjestämme yhden kaikille avoimen tapaamisen, mutta muihin tapaamisiin toivomme sitoutumista. Näiden säännöllisten kerhojen ja ryhmien lisäksi kutsumme uusia jäseniä tutustumaan toimintaamme ja keskustelemaan mieltä askarruttavista kuuloasioista.

Kuvassa Salon Kuuloyhdistys ry:n nykyinen hallitus.

Kuvassa ovat Salon Kuuloyhdistyksen nykyiset hallituksen jäsenet, joiden panos on korvaamaton yhdistyksen aktiivisessa toiminnassa.

Käytännön apua ja yhteistä toimintaa

Vuotuiseen toimintaamme kuuluu paljon erilaisia tapahtumia ja aktiviteetteja. Olemme järjestäneet kuulokoje- ja uusien jäsenten iltoja, maaliskuussa oli huonokuuloisille työikäisillekin oma ilta. Myös huuliolukutaitoa pyritään lisäämään ja syksyllä 2024 onkin alkamassa uusi huuliolukukurssi.

Suosittuja ovat olleet myös erilaiset retket, kuten teatterivierailut ja patikointiretket luontoon. Erityisen suosituksi on osoittautunut perinteinen kesäpäivämme Rantapirtillä Lehmijärven rannalla, missä on mahdollisuus uimiseen, saunomiseen, pelailuun, grillimakkaran paistoon sekä haitarimusiikista nauttimiseen. Nämä hetket ovatkin korostuneet tärkeinä yhteisöllisyyden rakentajina ja mahdollisuuksina vertaistukeen. Myös perinteeksi muodostunut ystävänpäiväretki on odotettu tapahtuma, ja tänä vuonna suuntasimme Aino ja Alvar Aallon suunnittelemaan Paimion Parantolaan.

Syksyllä 2024 on suunnitteilla patikointiretki lähiseudulle, joka tarjoaa upeita maisemia ja mahdollisuuden nauttia luonnon rauhasta. Lisäksi joulukuussa järjestämme joululounaan paikallisessa lounaspaikassa. Luvassa on tietysti maukasta ruokaa ja jouluista ohjelmaa.

Laajan toiminta-alueen haasteet

Yhdistyksemme laaja maantieteellinen toiminta-alue tuo mukanaan haasteita, erityisesti talvella. Lisäksi kaikilla jäsenillä ei ole mahdollisuutta tai osaamista käyttää tietokoneita, mikä vaikeuttaa tiedottamista ja yhteydenpitoa. Huolimatta näistä haasteista olemme onnistuneet sitouttamaan jäsenemme hyvin toimintaamme, ja tapaamisiin osallistuu kiitettävä määrä ihmisiä.

Tapahtumien suunnittelua ja toteuttamista helpottaa aiemmin mainittu Syty-keskus Salossa. Sieltä saamme hyvät ja siistit tilat ja kahvinkeitto­mahdollisuuden pientä korvausta vastaan. Tilat ovat esteettömiä ja yhdessä tilassa on kiinteä induktiosilmukka. Nämä tilat ovatkin ahkerasti käytössämme.

Salon Kuuloyhdistyksessä tarjoamme mahdollisuuden vertaistukeen, tiedonsaantiin ja mielekkääseen toimintaan edistämällä kuuloterveyden hoitoa sekä yhteisöllisyyttä.

Soita (puh: 040 067 2007) tai laita viestiä (anne.nummi(at)hotmail.fi) ja kysy lisää toiminnastamme! Tutustu myös meidän nettisivuihimme ja Facebook-sivuun. Paikallisista lehdistä löydät myös ajankohtaista tietoa toiminnastamme.

Teksti: Salon Kuuloyhdistys ry

Tulevat Salon Kuuloyhdistys ry:n ja muiden kuuloyhdistysten tapahtumat näet Kuuloliiton tapahtumakalenterista!