Matti Rönkä on Selkeä puhuja

Kuuloliitto on valinnut vuoden 2018 Selkeäksi puhujaksi Yle TV1:n uutisankkuri Matti Röngän. Hänen puhetapansa on rauhallinen ja hän artikuloi selkeästi.

Kuuloliitto haluaa Selkeän puhujan valinnalla korostaa hyvän puheviestinnän tärkeyttä. Suomessa on lähes 800 000 henkilöä, joilla on jonkinasteinen kuulonalenema. Monille huonokuuloisille puhetilaisuuksien ja tv-ohjelmien seuraaminen on erilaisista apuvälineistä huolimatta hankalaa. Selkeä puhe ja esiintyminen tukevat viestin vastaanottamista kaikenlaisissa tilanteissa.

Kuuloliitto myöntää Selkeä puhuja -palkinnon Matti Röngälle seuraavin perustein:

• Röngän puhetapa on rauhallinen
  • Hänellä on selkeä huulio ja hyvä artikulaatio
  • Hän pitää puheessaan riittävästi taukoja ja painottaa tiettyjä sanoja, mikä selkeyttää kokonaisilmaisua.

Kuuloliitto myöntää palkinnon joka toinen vuosi. Aikaisempina vuosina Selkeän puhujan palkinnon ovat saaneet toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä (2016), meteorologi Pekka Pouta (2014), toimittaja Baba Lybeck (2012), näyttelijä Jukka Puotila (2010), toimittaja Hilla Blomberg (2008) ja toimittaja Tommy Fränti (2006).

Selkeä puhuja valitaan Kuuloliiton kuuroutuneiden toimikunnan esityksen perusteella. Vuoden 2018 tunnustuspalkinto luovutettiin 23.11. Kuuloliiton liittovaltuuston seminaarin yhteydessä.

Tiedustelut: Viestintäpäällikkö Juha Hietala, juha.hietala@kuuloliitto.fi, +358 50 569 7978