Blogit

Kuulovammaisilla lapsilla ja nuorilla on oikeus harrastaa: Kamppailulajit

Kuuloliitto. Kuulovammaisilla lapsilla ja nuorilla on oikeus harrastaa: Kamppailulajit.

Jotkut saattavat pohtia, pystyykö kuulovammaisena harrastamaan jotain tiettyä harrastusta. Me Kuuloliitossa haluamme kuitenkin kannustaa kaikkia siihen, että kuulovamma ei ole esteenä harrastamiselle. Kuulovammaisilla lapsilla ja nuorilla on oikeus harrastaa juuri sitä, mitä he haluavat ja minkä he kokevat heille mielekkääksi. Kuulovamma voi joskus asettaa tiettyjä haasteita harrastustoiminnalle, mutta niihin on keksittävissä ratkaisuja, joilla myös kuulovammainen voi harrastaa ja osallistua harrastustoimintaan tasavertaisesti.

Roope-Samuelin tarina: Kamppailulajit kuuluvat kaikille

ITF-tyylin (International Taekwon-Do Federation) Taekwon-Do on tuonut elämääni valtavia muutoksia. Tasapaino, kroppa ja mielikin ovat kehittyneet. Kaikki tämä siitä huolimatta, että minulla on sekä kuulovamma että cp-vamma. Tullessani tämän korealaisen taistelu/itsepuolustuslajin pariin oltiin perheessäni epäileviä, miten vammani estäisivät tekemästä potkuja ja asentoja. Onneksi opettajani vastasi tyynesti: ”Teet niin hyvin kuin pystyt. Täällä et taistele kenenkään muun kuin itsesi kanssa. Vertaamme sinua aikaisempaan itseesi, emme muihin.”

Kamppailulajien harrastamiseen vaaditaan eniten tahtoa. Tahtoa kehittyä, tahtoa päästä kokeilemaan omia rajoja. Kuulonaleneman tai cp-vamman ei tarvitse olla este, se on vain realiteetti, jonka ympärillä täytyy oppia elämään.

Tee aina kaikki niin hyvin kuin pystyt, haasta itseäsi, älä pelkää epäonnistua. Muista että niin kamppailulajit kuin elämäkin on matka. Jokainen askel eteenpäin on edistystä.

Roope-Samuel Huuhtanen
ITF Taekwon-Do 1.dan musta vyö
CP-vammainen  ”Moottorikorva”

Lapsen oikeuksien viikko 2023 – Lapsenoikeudet.fi

Lapsen oikeuksien viikon keltainen logo.