Kuuloliitto peruu kaikki tapahtumat huhtikuun loppuun saakka

Valkea talo.

Kuuloliitto seuraa aktiivisesti koronavirus COVID-19 -epidemian kehittymistä ja erilaisia viranomaissuosituksia. Olemme olleet viranomaisiin yhteydessä muun muassa tekstiviestineuvontaan ja tiedotustilaisuuksien tv-tekstitykseen liittyen.

Perjantaina 13.3. Suomessa oli todettu jo 155 tartuntaa eri puolella Suomea. Tällä hetkellä Suomessa varaudutaan laajempaan epidemiaan, joka tulee etenemään eri tahdissa eri puolilla maata.

Virus tarttuu ihmisestä toiseen pääasiallisesti pisaratartuntana lähikontaktissa. Koronaviruksen on havaittu olevan erityisen vaarallinen ikäihmisille. THL:n mukaan erityisessä riskiryhmässä ovat yli 70-vuotiaat, joilla on jokin perussairaus, esim. diabetes, korkea verenpaine tai sydän- ja verisuonitauti.

Muun muassa Kuuloliiton jäsenten korkean keski-iän vuoksi pidämme erityisen tärkeänä välttää jäsentemme turhaa altistumista infektiolle.

Peruutettavat tapahtumat

Kuuloliitto peruuttaa kaikki tapahtumat, koulutukset ja kurssit 30.4.2020 saakka.

• Kopolan kurssit
  • Alueelliset sopeutumisvalmennuskurssit
  • Kuulopiirien seminaarit ja neuvottelukuntien kokoukset
  • Liittovaltuuston seminaari ja kokous 24.-25.4. siirretään mahdollisesti kesäkuulle
  • Kuuloliiton juhlaseminaari 2.6. siirretään pidettäväksi syksyllä

Tiedotamme erikseen 30.4. jälkeen järjestettävien tapahtumien kohtalosta. Kuuloauto lähtee liikkeelle aikaisintaan toukokuussa. Lasten- ja nuorten leirien järjestämisen suhteen seuraamme tilanteen kehittymistä ja tiedotamme ilmoittautuneille mahdollisista muutoksista.

Kaikille tapahtumiin jo ilmoittautuneille ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti peruutuksesta. Lisätietoja voi pyytää tapahtuman vastuuhenkilöltä.

Ohjeistus yhdistyksille

Kuuloliitto suosittelee, että yhdistykset peruuttavat kaikki vertaistapaamiset ja muut tapahtumat toistaiseksi huhtikuun loppuun (30.4.2020) saakka. Ainoastaan sääntömääräiset kokoukset voidaan pitää yhdistysten oman harkinnan mukaan. Paikalliset viranomaiset voivat antaa tarkempia suosituksia tai määräyksiä eri alueilla. Piirien neuvottelukunnissa käsiteltävistä sääntömääräisistä asioista lähetetään erillinen ohjeistus. Liittovaltuuston seminaari ja kokous siirretään mahdollisesti kesäkuulle ja kokouksessa käsiteltävistä asioista lähetetään valtuutetuille erilaista lisämateriaalia. Tarkempia tietoja antaa järjestöpäällikkö Anne Wicht-Kvarnström.

Suosittelemme noudattamaan seuraavia periaatteita, jos jokin kokous järjestetään:

• Tapahtumissa noudatetaan viranomaisten ohjeita mm. käsihygienian ja kohtaamisten suhteen.
  • Kättelyä ja halaamista tulee välttää.
  • Kokoustiloissa on hyvä istua väljästi.
  • Osallistujille on ilmoitettava, että osallistujan saadessa hengitystieoireita tai flunssan oireita, tilaisuuksiin ei voi osallistua.
  • Osallistujan saadessa oireita tilaisuuden aikana, tästä tulee välittömästi ilmoittaa tilaisuuden järjestäjälle. Jos on syytä epäillä koronavirusta, on otettava välittömästi yhteyttä viranomaisiin.