Kuuloliiton juhlavuosi käynnistyi

Järvimaisema.

Kuuloliitto täyttää tänä vuonna 90 vuotta. Juhlavuoden teema on Kuuloliitto muuttuvassa yhteiskunnassa. Vuoden suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Liitto sai alkunsa Suomen Turussa 2.6.1930 Suomen Huonokuuloisten Huoltoliittona. Tuolloin liiton tehtäväksi määriteltiin muun muassa kuulovammoista, niiden syistä ja hoitomahdollisuuksista tiedottaminen. Ruustinna Naimi Päiwiöstä tuli liiton ensimmäinen puheenjohtaja.

Kuuloliitto on historiansa aikana ollut kehittämässä monia yhteiskunnallisia palveluita, joista yksi keskeisimmistä on kuulokeskusmalli. Helsingin yliopiston korvaklinikalle perustettiin kuulolaitepoliklinikka vuonna 1935, jonka tarkoituksena oli palvella varsinkin maaseudulla asuvia huonokuuloisia. Kahdessa vuosikymmenessä klinikasta kehittyi maamme ensimmäinen kuulokeskus.

Vuosien varrella Kuuloliitto on kasvanut muutaman yhdistyksen ja parin sadan jäsenen organisaatiosta 16 000 jäsenen liitoksi, jolla on 84 jäsenyhdistystä. Toiminnan päämääränä on yhteiskunta, jossa kuulovammaisilla on muiden kansalaisten kanssa yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistumiseen, työntekoon, harrastuksiin, kulttuuriin ja opiskeluun. Vuoden 2020 aikana tiivistetään yhteistyötä erityisesti eri aistivammajärjestöjen ja asiantuntijoiden kanssa. Vaikuttamistoiminnan keskiössä ovat sote-kysymykset ja sähköisen viestinnän esteettömyys.

Juhlavuotta vietetään monin eri tavoin, ja se tulee näkymään niin liiton valtakunnallisissa kuin alueellisissakin tapahtumissa. Kesäkuun 2. päivä sidosryhmille ja yhteistyökumppaneille suunnatussa juhlaseminaarissa käsitellään liiton historiaa ja järjestötoiminnan valtakunnallisia haasteita.

Jäsenistölle on käynnissä Talent-kilpailu, jossa voi tuoda salaisen kyvyn tai taidon esille. Kilpailun finaali järjestetään valtuuston kevätseminaarin yhteydessä 24.4. Juhlavuoden aikana julkaistaan myös historiateos vuosista 1990-2020 ja liiton esittelyvideo.

Lisäksi juhlavuosi on esillä Kopolan tilaisuuksissa, NHS:n (Nordiska hörselskadades samarbetskommitte) vuosikokouksessa ja Liittokokouksessa 24.-25.10. Juhlavuodesta tiedotamme verkkosivuilla ja some-kanavilla. Lisätietoja löydät aihetunnisteella #Kuulolla90

#kuulolla90logo