Kuuloliiton EU-vaalitavoitteet 2024

EU-vaalit 9.6.2024.

Europarlamenttivaalit järjestetään 9. kesäkuuta 2024. Suomesta valitaan 15 Euroopan parlamentin jäsentä eli meppiä. EU-tasolla tehdään monia kuulovammaisten ihmisten arkeen vaikuttavia päätöksiä, joten omaa ääntään kannattaa käyttää.

Alta löydät Kuuloliiton tavoitteet seuraavalle EU-vaalikaudelle. Niiden lisäksi haluamme muistuttaa kaikkia ehdokkaita huomioimaan kuuloesteettömyyden omassa kampanjoinnissaan. Näin viestinne saavuttaa myös huonokuuloisen äänestäjän. 👂🦻 Lisätietoa kuuloesteettömyydestä löydät esimerkiksi Kuuloliiton esteettömyys-sivuilta.

1. Vammaiset ihmiset on huomioitava kaikessa Euroopan unionin päätöksenteossa.

Vammaisten ihmisten oikeudet on huomioitava Euroopan unionin päätöksenteossa kaikilla toiminta-aloilla ja vammaisia ihmisiä tulee kuulla heitä koskevassa päätöksenteossa. Muistutamme, että EU ja sen jäsenmaat ovat ratifioineet YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen ja sitoutuneet sen noudattamiseen. Esitämme aktiivista vuoropuhelua suomalaisten meppien ja vammaisjärjestöjen välille.

2. EU:n on varmistettava esteettömyys ja saavutettavuus koko unionin alueella.

Jotta EU:n perusarvo, vapaus, toteutuu myös vammaisten ihmisten kohdalla, koko unionissa on varmistettava rakennetun ympäristön, palveluiden, tuotteiden ja asenteiden esteettömyys. EU:n saavutettavuus- ja esteettömyyslainsäädäntö sekä EU:n vammaiskortti ovat tässä tärkeitä välineitä. Myös Euroopan unionia, sen vaaleja ja päätöksentekoa koskevan tiedon tulee itsessään olla saavutettavaa.

Lisätietoja:

Vaikuttamistyön asiantuntija Anniina Horto, anniina.horto@kuuloliitto.fi.

Vuoden 2024 EU-vaalien aikataulu:

Vaalipäivä sunnuntai 9.6.2024
Ennakkoäänestys Suomessa 29.5.–4.6.2024