Kuuloautolla on kysyntää – auto liikkeellä keväästä syksyyn

Nyt pääsee testauttamaan taas kuulonsa! Kuuloauton ensimmäiset etapit olivat perjantaina (12.4.) Kymenlaakson maakunnassa Jaalassa ja Kuusankoskella. Jaalan terveysasemalle kertyi tungosta jo aamuvarhaisella. Neljättä vuotta kiertävä auto huristelee aina lokakuun puoliväliin saakka. Auto parkkeeraa heinäkuussa myös Porissa SuomiAreena –tapahtuman yhteydessä.
– Uskoisin, että sadan paikkakunnan raja menee rikki, arvelee kuuloautokiertuetta koordinoiva
Paula Hesso Kuuloliitosta.

Auton saapuminen 1 700 asukkaan Jaalaan otettiin innolla vastaan. Asuntoautossa tehdään kuulon tarkastus, joka kestää 10 – 15 minuuttia. Testin tulos antaa viitteen siitä, onko tarvetta hakeutua tarkempiin kuulontutkimuksiin. Kuulonsa voivat testauttaa henkilöt, jotka epäilevät kuulonsa heikentyneen, mutta heillä ei ole vielä käytössään kuulokojetta.
– Jaalassa seulottiin kolmen tunnin aikana 22. Iltapäivällä Kuusankoskella 44 henkilöä, kertoo kuuloautossa seuloja tehnyt Hannele Löytty Kuusaan Kuulosista.

Kuuloliiton kouluttamat vapaaehtoiset tekevät pääsääntöisesti kuuloseuloja, tulkitsevat kuulokäyriä ja osa heistä toimii kuuloauton kuljettajina. Kuuloliiton aluetyöntekijät ovat useissa tapahtumissa mukana. Tapahtumissa jaetaan tietoa mm. kuulonkuntoutuksesta, Kuuloliitosta ja paikallisyhdistysten toiminnasta.

Paula Hesso kertoo, että tänä vuonna koulutukseen osallistui 25 vapaaehtoista. Suurin osa heistä on jo entuudestaan tuttuja kuuloauton vapaaehtoisia. Uusia henkilöitä oli mukana kaksi.
– Kuuloautotoiminnassa ehdoton plussa on, jos henkilöllä on kokemusta isommalla autolla ajamisesta tai sen kanssa toimimisesta.
– Tietokoneen peruskäyttö on hyvä olla hanskassa. Kyky joustaa muuttuvissa tilanteissa on hyvin tärkeä taito kuuloautossa toimimisessa, sillä matkalla tapaa erilaisia yhdistyksiä ja erilaisia ihmisiä sekä erilaisia, nopeastikin muuttuvia tilanteita.
– Tärkeintä on sitoutuminen kuuloautotoimintaan ja se, että autossa toimitaan sydämellä, Hesso kertoo.

Kuulon seulonnalle on jatkuva tarve, sillä seulottavien määrä on lisääntynyt vuosi vuodelta. Viime vuonna seulassa kävi jo 3 400 henkilöä.
– Olemme alusta alkaen pystyneet luomaan kuuloautosta matalan kynnyksen toiminnan, jonne on helppo tulla. Se on myös palautteiden mukaan yksi tärkeä piirre kuuloautotoiminnassa. Kuuloautolla käyvät kiittelevät usein siitä, että tullaan todella sinne, missä ihmiset ovat.
– Kuuloauto on tuonut Kuuloliitolle positiivista näkyvyyttä ja toivotaan sen jatkuvan vielä edelleen, Hesso tiivistää.

Kuuloauto 2019 kiertää: https://www.kuuloliitto.fi/tapahtumat/kuuloauto-kiertaa/
ja https://www.kuuloliitto.fi/ajankohtaista/tapahtumat/

Uutuutena on polkaistu käyntiin kuuloauton bongauskilpailu Instagramissa.
#bongaakuuloauto
#kuuloauto