Kysely

Kuka sinusta on vuoden 2023 Selkeä puhuja?

Kuuloliitto myöntää Selkeän puhujan palkinnon joka toinen vuosi. Palkinnolla liitto haluaa korostaa hyvän puheviestinnän tärkeyttä. Puhujan puhetapa vaikuttaa puheen ymmärrettävyyteen ja puheesta selvän saamiseen. Suomessa on lähes 800 000 henkilöä, joilla on jonkinasteinen kuulonalenema, ja he hyötyvät merkittävästi selkeästä puhetavasta.

Selkeä puhuja valitaan avoimena kilpailuna niin, että jokaisella on mahdollisuus osallistua ja ehdottaa palkittavaa henkilöä. Kuuloliiton liittohallitus tekee saaduista ehdotuksista lopullisen valinnan. Palkinto luovutetaan Kuuloliiton liittokokouksessa lokakuussa.

Ominaisuudet, joita Selkeän puhujan palkinnon saavalta henkilöltä odotetaan:

• selkeä huulio: kaikki sanat erottuvat hyvin toisistaan
  • huolellinen artikulaatio: sanat lausutaan loppuun saakka ja suuta avataan riittävästi välttäen kuitenkin yliartikulointia
  • rauhallinen puhenopeus: puherytmi ei laahaa, mutta ei ole liian nopeakaan
  • riittävästi taukoja: lauseet ja asiayhteydet erottuvat selkeästi toisistaan
  • puheen suunta ja katsekontakti kuulijoihin: puhe suuntautuu suoraan kohti kuulijaa tai kuulijoita

Lisäksi ehdotettavan henkilön tulisi olla puoluepoliittisesti riippumaton (ei esimerkiksi kansanedustaja tai muussa vastaavassa tehtävässä oleva).

Kysely on anonyymi, emmekä kerää henkilötietoja. Kuuloliiton yleiset tietosuojakäytännöt voit lukea verkkosivuiltamme.

Kysely on avoinna 30.8.2023 saakka.

Ehdotuksen voit tehdä täällä: https://link.webropolsurveys.com/S/26734284FE5FBA20

Selkeän puheen -viikko 14-19.5.2023. Kuka sinusta on vuoden 2023 Selkeä puhuja? Äänestä nyt!