Uutiset

Kehitteillä chat-palvelu hätäilmoituksen tekemiseen

Älypuhelin miehen kädessä.

Hätäkeskuslaitoksen tavoitteena on toteuttaa vuoden 2025 loppuun mennessä chat-tyylinen palvelu hätäilmoituksen tekemiseen. Palvelu mahdollistaa reaaliaikaiseen tekstiin perustuvan viestinnän avuntarvitsijan ja hätäkeskuksen välillä. Reaaliaikaisella tekstillä tarkoitetaan sitä, että tekstiä ei erikseen lähetetä vaan teksti näkyy kirjain kerrallaan vastaanottajalle.

Hätäkeskuslaitos tavoitteena on toteuttaa helppokäyttöinen ja maksuton käyttöliittymä, joka toimii älypuhelimen ja hätäkeskustietojärjestelmän välillä. Tavoitteena on, että järjestelmä palvelee mahdollisimman hyvin sekä avuntarvitsijaa että hätäkeskuspäivystäjää.  Vaatimus reaaliaikaisesta tekstistä (Real Time Text) hätäilmoituksen tekemisessä perustuu Euroopan Unionin esteettömyysdirektiiviin.

Lähde: Hätäkeskuslaitos (112.fi)

Katso myös Ylen tekemä juttu aiheesta:
Hätäkeskukseen saa pian helposti yhteyden, vaikka ei pystyisi puhumaan