Kaisa Mäkäräinen on Selkeä puhuja 2023

Kuuloliitto on valinnut vuoden 2023 Selkeäksi puhujaksi ampumahiihtäjä ja asiantuntija Kaisa Mäkäräisen. Hänen puhetapansa on rauhallinen ja hän artikuloi selkeästi.

Kuvassa Urheilustudion asiantuntija ja ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen

Kuva Jukka Lintinen / Yle.

Kuuloliitto haluaa Selkeän puhujan valinnalla korostaa hyvän puheviestinnän tärkeyttä. Suomessa on noin 800 000 henkilöä, joilla on jonkinasteinen kuulonalenema. Monille huonokuuloisille puhetilaisuuksien ja tv-ohjelmien seuraaminen on erilaisista apuvälineistä huolimatta hankalaa. Selkeä puhe ja esiintyminen tukevat viestin vastaanottamista kaikenlaisissa tilanteissa.

Kuuloliitto myöntää Selkeä puhuja -palkinnon Kaisa Mäkäräiselle seuraavin perustein:

• hänen puhetapansa on rauhallinen
  • hänellä on selvä artikulaatio
  • hän selittää ampumahiihtoon ja urheiluun liittyviä asioita ymmärrettävästi ja selkein lauserakentein.

Kuuloliitto myöntää palkinnon pääsääntöisesti joka toinen vuosi. Aikaisempina vuosina Selkeän puhujan palkinnon ovat saaneet toimittaja Rosa Kettumäki (2020), uutisankkuri Matti Rönkä (2018), toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä (2016), meteorologi Pekka Pouta (2014), toimittaja Baba Lybeck (2012), näyttelijä Jukka Puotila (2010), toimittaja Hilla Blomberg (2008) ja toimittaja Tommy Fränti (2006).

Selkeä puhuja valitaan saatujen ehdotusten perusteella ja lopullisen valinnan tekee Kuuloliiton liittohallitus. Vuoden 2023 tunnustuspalkinto julkistettiin 28.10. Kuuloliiton liittokokouksen yhteydessä.

Viestintäpäällikkö Juha Hietala
juha.hietala@kuuloliitto.fi