Ikiliikkuja-kampanja innostaa ikäihmiset liikkeelle

Seniorit kuntoilevat urheilupuistossa ulkona syksyllä.

Kuva: Rodeo.fi

Huhtikuussa käynnistynyt Ikiliikkuja-kampanja saa jatkoa 22.–28.8. Tavoitteena on muistuttaa ikääntyneitä liikkumisen merkityksestä. Arjen pienillä valinnoilla voidaan lisätä liikettä päivään. Myös Kuuloliitto on mukana kampanjassa.

Ikiliikkuja-kampanja johdattaa voima- ja tasapainoaiheiselle www.voitas.fi -sivustolle, jossa on laaja valikoima eritasoisia jumppaliikkeitä, valmiita ohjelmia sekä ohjattuja videoita. Sivustolla on kaksi uutta harjoitusta, jotka laajentavat lajivalikoimaa ja voivat innostaa liikkeelle, jos perinteiset jumpat eivät houkuta.

Ulkoliikkujille on tehty yleisurheilusta vaikutteita saanut harjoitus: Nopeutta ja ketteryyttä ulkona. Palloilusta innostuneille on tarjolla Ikiliikkujan kuntojalkapallo. Se on valmis harjoitusohjelma, jonka avulla ohjaaja tai ryhmä pääsee helposti ja turvallisesti käyntiin pallollisen treenin kanssa.

Kolmantena uutena materiaalina on liikunnallisten välipalojen paketti. Siihen on koottu pieniä välipalatehtäviä, joita voi helposti hyödyntää kokousten ja tapaamisten tauoilla.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Ikiliikkuja innostaa liikkeelle -hanke on osa valtakunnallista Liikkuvat-ohjelmaa. Ikäinstituutti toteuttaa hanketta yhdessä 13 kumppanijärjestön kanssa (Diabetesliitto, Eläkeliitto, Eläkeläiset, Eläkkeensaajien keskusliitto, Folkhälsan, Hengitysliitto, Kuuloliitto, Opetusalan Seniorijärjestö, Suomen Kylät, Suomen liikunnan alueet, Suomen Olympiakomitea, Suomen Voimisteluliitto ja Sydänliitto). Hankkeen tavoitteina on aktivoida yli 65-vuotiaita aktiivisempaan arkeen sekä omaehtoisen tai ohjatun liikunnan pariin. Hankkeessa levitetään myös Voimaa etäjumpasta -toimintamallia.

Lisätietoja:

www.ikainstituutti.fi
Ikäinstituutin Facebook-sivut
www.voitas.fi – Voima- ja tasapainoharjoittelun liikepankki 65+

Anneli 76v. Kemijärveltä juo kahvia ja toteaa: ei tässä nyt ehdi liikkumaan, kun on se kampaajakin ensi viikolla. Ei huolta Anneli, seiso vuorotellen yhdellä jalalla samalla kun kahvi tippuu. Ikiliikkuja-hanke - lisää voimaa vuosiin.