Huonokuuloinen hammaslääkärin vastanotolla
Kirjoittaja on Kuuloliiton suunnittelija Anna-Maija Tolonen.
Koronavirus hämmentää ja sekoittaa elämäämme. Terveydenhuollossa ja monissa muissakin paikoissa henkilökunnalla on nyt käytössään maski tai jokin muu hengityssuojain. Tämä lisää vaikeuskertoimia puheen ymmärtämiselle etenkin huonokuuloisille. Meillä kaikilla on kokemuksia siitä, miten huulten liikkeiden seuraaminen auttaa viestistä selvän saamisessa. Kun kuulovamma alkaa olla haasteellinen, huulion merkitys korostuu entisestään.
Itsekin huonokuuloisena olen jo pitkään arvostanut sitä, että näen puhujan kasvot ja huulten liikkeet. Koen, että melkeinpä puolet kuulosta tulee huulion näkemisen kautta etenkin hälyisessä ympäristössä. Hammaslääkärin vastaanotto on hyvä esimerkki haasteellisesta ympäristöstä. Hammaslääkärihän työskentelee potilaan takana kasvosuojus suun edessä.
Itselläni on vähän koomisen kiusallinen kokemus asiasta. Olin siis hammaslääkärissä ja hammaslääkäri antoi minulle paikkaustoimenpiteiden ohella ohjeita, miten pidän suutani auki. En sitten ohjetta kuullut, mutta hetken päästä kuulin ravistelun kera huolestuneen lääkärin sanat: tämä potilas ei reagoi. Häpesin siinä pumpulitupot ja pora suussani, kun en heti tilannetta päässyt selittämään. Siperian sanotaan opettavan ja tämän kokemuksen jälkeen olen aina heti alussa kertonut olevani huonokuuloinen. Jos en heti reagoisi, niin se johtuu vain huonosta kuulostani. Mukavasti ovat hammaslääkärit tähän toteamukseeni suhtautuneet.
Oikein kuuleminen etenkin terveydenhuollossa on elintärkeää. Onneksi tähänkin asiaan on löytynyt uusia innovaatioita: