Herkällä korvalla -palkinto kuuloesteettömyyteen erikoistuneelle Qlu Oy:lle

Kuuloliiton vuoden 2017 Herkällä korvalla -esteettömyyspalkinnon saaja on oululainen Qlu Oy. Yritys on edistänyt merkittävästi esteettömyyttä kehittämällä induktiosilmukoiden testausmenetelmän, joka tarjoaa luotettavaa tietoa julkisten tilojen kuunteluolosuhteista.

Qlu Oy:n toimitusjohtaja Juha Nikula otti palkinnon vastaan Kuuloliiton liittokokouksessa

Kuuloliiton tavoitteena on edistää kuunteluympäristöjen esteettömyyttä. Kuulokojeen käyttäjille tärkeä äänensiirron apuväline varsinkin yleisötiloissa on induktiosilmukka, josta ääni siirtyy sähkömagneettisen kentän välityksellä suoraan kuulokojeisiin. Qlu Oy:n kehittämä induktiosilmukoiden kartoitusmenetelmä tuottaa kuulovammaisten ja tapahtumajärjestäjien käyttöön selkeän kuuluvuuskartan tiloista ja kaikki testatut tilat ovat löydettävissä helposti karttapalvelun kautta. Aiemmin tällaista tietoa ei ole ollut kootusti saatavilla. Kartoitusmenetelmä on myös patentoitu, eikä vastaavaa yhtä monipuolista menetelmää ole markkinoilla.

Qlu Oy tuntee hyvin kuulovammaisten kohtaamat haasteet ja on kehittänyt tuotettaan mahdollisimman hyvin kuulovammaisia palvelevaksi. Qlu Oy on vastikään saanut myös Yhteiskunnallinen yritys -merkin. Merkki myönnetään yhteiskunnallista hyvää tuottaville yrityksille, jotka käyttävät suurimman osan voitostaan jonkin yhteiskunnallisen haasteen ratkaisemiseen.

Kuuloliitto palkitsee joka toinen vuosi toimijoita tai yhteisöjä, jotka ovat esimerkillisellä toiminnallaan edistäneet kuulovammaisten toimimismahdollisuuksia. Ensimmäisen kerran palkinto myönnettiin liiton 80-vuotisjuhlavuotena 2010. Palkinnon ovat aiemmin saaneet Hotelli Urku, FinFonic Oy:n toimitusjohtaja Heikki Hiippala, Saint-Gobain Rakennustuotteet OY/Ecophon sekä Invalidiliiton arkkitehti Kirsti Pesola. Herkällä Korvalla -palkinto 2017 luovutettiin Qlu Oy:lle Kuuloliiton liittokokouksen yhteydessä 21.10.

Tiedustelut:
Viestintäpäällikkö Juha Hietala, juha.hietala@kuuloliitto.fi, +358 50 569 7978

Lisätietoa Qlu Oy:n toiminnasta: