Saavutettavuusfoorumi keskusteli digitalisaation haasteista

Anu Vehviläinen.

Kuntatalolla 19.9. järjestetyssä seminaarissa keskusteluun nousi erityisesti digitaalisten palvelujen sopivuus kaikille käyttäjäryhmille.

Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen korosti, että saavutettavat palvelut ovat kansalaisten perusoikeus – ei etuoikeus. Pietikäisen mukaan tuore esteettömyysdirektiivi on tärkeä uudistus, silla se asettaa tulevaisuudessa palveluille entistä tiukempia saavutettavuusvaatimuksia. Pietikäinen piti tärkeänä, että käyttäjäryhmät otettaisiin jatkossa entistä paremmin mukaan palveluiden suunnitteluun.

Marttaliiton pääsihteeri ja valtiovarainministeriön Digi arkeen -neuvottelukunnan puheenjohtaja Marianne Heikkilä korosti, että sähköisten palveluiden on oltava asiakaslähtöisiä ja toi esiin huolen henkilökohtaisen palvelun puutteesta.

Seminaarin päättänyt kunta ja uudistusministeri Anu Vehviläinen totesi, että digitalisaatio on jo osa kansalaisten arkipäivää. Vehviläinen painotti, että saavutettavien digipalveluiden tulisi olla kaikkien kansalaisoikeus ja myös hallinnosta tiedottamisen on oltava saavutettavaa.

Saavutettavuusfoorumi keräsi Helsingin kuntatalolle yli 200 osanottajaa. Tilaisuuden järjesti Suomen Design for all -verkosto yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa. Kuuloliitto on verkoston jäsen.