112-hätätekstiviesti käyttöön loppuvuodesta

Hätäkeskuslaitos.

Kuva: Hätäkeskuslaitos

Valtakunnallinen 112-hätätekstiviestipalvelu otetaan käyttöön vuoden loppuun mennessä.  Hätäkeskuslaitoksen ylläpitämä palvelu edellyttää käyttäjältä ennakkorekisteröitymistä palveluun.

112-hätätekstiviestipalvelun käyttäjien rekisteröinnillä pyritään välttämään aiheettomat hälytykset. Ennakkorekisteröityminen Suomi.fi:n kautta avataan lokakuun alussa ja itse palvelu joulukuun alussa. Palvelun avauduttua rekisteröityneillä on mahdollisuus tehdä hätäilmoitus tekstiviestillä kaikkialta Suomesta Ahvenanmaata lukuun ottamatta käyttäen yleistä hätänumeroa 112.  Alueelliset hätätekstiviestinumerot poistetaan käytöstä valtakunnallisen numeron käyttöönoton jälkeen.

Hätätekstiviestipalvelu on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan itse puhetta. Palveluun voi kuitenkin rekisteröityä kuka tahansa.

Hätäkeskuslaitoksen hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen kertoo, että teknisesti järjestelyt ovat loppusuoralla eikä aikataulua viivästyttäviä tekijöitä ole tässä vaiheessa ennen lopputestauksia tullut esiin. Hätätekstiviestipalvelu numeroon 112 toteutetaan erillisratkaisuna nykyiseen ELS-hätäkeskustietojärjestelmään uuden ERICA-järjestelmän käyttöönoton viivästyttyä. Hätätekstiviestien vastaanotto keskitetään Turun hätäkeskukseen, josta ne ohjataan muihin hätäkeskuksiin.

Kuuloliiton ja Kuurojen Liiton sekä Hätäkeskuslaitoksen edustajat pohtivat Turussa 9.8. pidetyssä tilaisuudessa palvelun avaamiseen liittyviä viestintä- ja yhteistyötarpeita. Kuuloliiton edustajana oli erityisasiantuntija Sami Virtanen ja Kuurojen Liitosta kokoukseen osallistuivat erityisasiantuntijat Marika Rönnberg ja Antti Mäkipää sekä Viittomakielisen kirjaston assistentti Laura Lindvall.

– Asia eteni yllättävän nopeasti. Vielä tänä keväänä luultiin, että palvelu tulisi käyttöön vasta vuonna 2018 . Ripeä etenemistahti on positiivista, sillä palvelua on odotettu pitkään, Virtanen toteaa.

Yksityiskohtaista tiedotusta palvelusta ja ennakkorekisteröitymisestä julkaistaan syksyn kuluessa Hätäkeskuslaitoksen sivulla 112.fi sekä liittojen viestinnän kanavissa.

112-hätätekstiviestipalvelun käyttöönoton pitkä viivästyminen on herättänyt kriittistä keskustelua niin viittomakielisten kuurojen yhteisössä kuin huonokuuloisten ja kuuroutuneidenkin keskuudessa. Järjestöjen edunvalvonnassa palvelun saavutettavuus on pitkään ollut yksi kärkitavoitteista.

Kevään aikana hätätekstiviestipalvelun käyttöönotto on ollut esillä myös eduskunnassa vihreiden kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluodon ja perussuomalaisten kansanedustaja Kari Kulmalan tehtyä asiasta kirjalliset kysymykset. Sisäministeri Paula Risikko on vastauksissaan vahvistanut palvelun tulevan käyttöön tämän vuoden aikana ja tuonut myös esiin palvelun jatkokehityksen näkymiä. Myös eduskunnan oikeusasiamiehen toimisto on selvittänyt hätätekstiviestipalvelun puutteita. Lainsäädännöllisesti palvelua raamittaa erityisesti toukokuussa 2015 uudistettu laki hätäkeskustoiminnasta.

Tiedustelut:

Erityisasiantuntija Sami Virtanen