STM: Tekstipuhelupalvelu päättymässä vuoden 2024 lopussa
Nykyisin tarjolla olevan tekstipuhelupalvelun ylläpito ei enää jatkossa ole mahdollista ja palvelu on päättymässä vuoden 2024 lopussa. Jatkossa tekstipuhelupalvelu korvautuu yksilöllisistä tarpeista riippuen joko yleisillä viestintäpalveluilla- ja laitteilla tai erityispalveluiden avulla.
Palvelua ovat käyttäneet erityisesti kuulovammaiset, kuulo-näkövammaiset ja puhevammaiset henkilöt. Tekstipuhelupalvelussa palvelun käyttäjä ottaa tekstiyhteyden välityskeskukseen, josta otetaan ääniyhteys siihen henkilöön, jota palvelun käyttäjä yrittää tavoitella tai toisin päin. Välityksen työntekijä siis kirjoittaa kaiken kuulemansa ja lukee ääneen kaiken kirjoitetun. Palvelu ei ole enää kauaa teknisesti ylläpidettävissä ja palvelun käyttäjämäärät ovat olleet viime vuodet vähäisiä.
Kaikille sopivan suunnittelun periaatteen mukaisesti tavoitteena on laajasti esteettömät ja saavutettavat palvelut, laitteet ja sovellukset kaikille ihmisille. Tarvittaessa käytössä tulee olla myös yksilölliseen tarpeeseen vastaavia erityispalveluja. Tärkeää on myös tukea ihmisten digitaitoja ja valmiuksia käyttää erilaisia laitteita ja sovelluksia.
On tärkeää varmistaa, että kaikille käyttäjille löytyy toimiva ratkaisu yhteydenpitoon ja asiointiin, ja että tieto palvelun päättymisestä saavuttaa kaikki käyttäjät. Palvelun nykyiset käyttäjät voivat tarvita yksilöllistä tukea myös laitteiden ja sovellusten hankintaan, käyttöönottoon ja käyttöön.
Vaihtoehtoiset ratkaisut
Suuri osa tekstipuhelupalvelun käyttäjistä on jo siirtynyt käyttämään muita ratkaisuja ja palveluja. Yksilöllisistä tarpeista riippuen palvelun tarpeeseen voi löytyä erilaisia ratkaisuja. Mikäli henkilö ei pysty käyttämään yleisiä viestintäratkaisuja, kyseeseen voi tulla Kelan vammaisten tulkkauspalvelu.
Kelan tulkkauspalvelu on tarkoitettu henkilölle, jolla on kuulonäkövamma, kuulovamma tai puhevamma, ja joka vammansa vuoksi tarvitsee tulkkausta työssä käymiseen, opiskeluun, asiointiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen, harrastamiseen tai virkistykseen. Palvelun
käyttö vaatii päätöksen palvelun myöntämisestä. Lue lisää Kelan verkkosivuilta.
Ota yhteyttä: Kelan asiakaspalveluun
Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineet
Lääkinnällisenä kuntoutuksena voidaan luovuttaa apuvälineitä tai sovelluksia, jotka helpottavat älypuhelimen, tablettitietokoneen tai tietokoneen käyttöä viestintäpalveluissa. Apuvälineen tarpeen arvioon hyvinvointialueen apuvälinekeskukseen voi hakeutua, jos ei pysty käyttämään yleisiä viestintälaitteita ja –palveluja, kuten älypuhelinta, ja jos toimintakykyä pystyttäisiin kompensoimaan apuvälineiden avulla. Edellytyksenä on, että henkilö täyttää apuvälineasetuksessa määritellyt kriteerit. Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineen luovuttaminen edellyttää yksilöllistä apuvälinetarpeen arviointia hyvinvointialueen apuvälinepalveluissa.
Lue lisää lääkinnällisestä kuntoutuksesta sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilta.
Ota yhteyttä: Oman hyvinvointialueen apuvälinepalveluihin
Vammaispalvelut
Vammaisen henkilön on mahdollista hakea hyvinvointialueelta vammaispalveluina:
- Taloudellista tukea, jos vammainen henkilö tarvitsisi teknistä ratkaisua tai välinettä päivittäisissä toimissa, liikkumisessa, vuorovaikutuksessa tai vapaa-ajan toiminnoissa. Korvaus kattaa varattujen määrärahojen puitteissa enintään puolet teknisten ratkaisujen tai
välineiden hankkimisesta aiheutuvista välttämättömistä ja kohtuullisista kustannuksista. Kokonaan korvattaisiin toimintarajoitteen edellyttämät välttämättömät ja kohtuulliset muutostyöt, jotka tehdään vakiomalliseen välineeseen tai muuhun tekniseen ratkaisuun - Taloudellisena tukena voitaisiin myös antaa korvauksetta vammaisen henkilön käyttöön teknisiä ratkaisuja ja välineitä tekniseen ratkaisuun.
- Tukea digitaalisten ratkaisujen käyttämiseen voidaan antaa osana vammaispalvelua tai muuta sosiaalipalvelua, esimerkiksi asumispalvelua ja henkilökohtaista apua. Uudessa, vuoden 2025 alussa voimaan tulevassa vammaispalvelulaissa säädetään lisäksi määräaikaisesta ja tavoitteellisesta valmennuksesta, jota myönnetään itsenäisessä elämässä tarvittavien taitojen vahvistamiseen, esimerkiksi teknisten laitteiden ja digisovellusten käyttöön.
Vammaispalvelulaki on toissijainen erityislaki, joka tulee sovellettavaksi, mikäli vammainen henkilö ei saa tarvitsemaansa palvelua tai tukitoimea yleislain nojalla. Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineet ovat ensisijaisia suhteessa vammaispalveluihin. Vammaispalvelulain soveltaminen edellyttää, että henkilö täyttää laissa säädetyt yleiset edellytykset sekä palvelun tai tukitoimen myöntämisen edellytykset.
Lue lisää vammaispalveluista sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilta.
Ota yhteyttä: Oman hyvinvointialueen vammaispalveluihin
Päivystysapu 116117 -tekstipalvelu
Päivystysapu 116117 -tekstipalvelu palvelee koko maassa. Maksuton tekstipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Päivystysapu neuvoo äkillisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasema on kiinni. Palvelussa ohjataan oikeaan hoitopaikkaan tai annetaan ohjeita itsehoitoon. Tekstipalvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Lisätietoa:
Tekstipuhelupalvelun tulevaisuus –työryhmän loppuraportti
Tekstipuhelupalvelun tulevaisuus -työryhmän kannanotto Esteetön asiointi turvattava