Sisäkorvaistutteen poistaminen väkisin on syrjintää ja loukkaus ihmisarvolle

Helsingin sanomat uutisoi 9.6. tapauksesta, jossa sisäkorvaistutekäyttäjä Julia Lindgren oli pakotettu poistamaan sisäkorvaistutteensa ulkoinen osa (puheprosessori) Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämissä sairaanhoitajakoulutuksen pääsykokeissa. Kuuloliitto tuomitsee teon jyrkästi ja korostaa, että teko on vammaisuuteen perustuvaa syrjintää sekä loukkaa sisäkorvaistutekäyttäjän ihmisarvoa.

–Sekä perustuslain (6§) että yhdenvertaisuuslain (8§) mukaan ketään ei saa syrjiä vammaisuuden perusteella. Ketään ei saa pakottaa poistamaan sisäkorvaistutettaan tai muuta vamman vuoksi käytössä olevaa apuvälinettä, muistuttaa Kuuloliiton toiminnanjohtaja Sanna Kaijanen.

Haaga-Helian ammattikorkeakoulun toiminta on tuomittavaa erityisesti siitä syystä, että sitä oli jatkettu, vaikka henkilö oli itse kertonut sisäkorvaistutteen olevan hänelle välttämätön apuväline, ja ilman sitä hänen on mahdoton kuulla ja osallistua pääsykokeisiin.

–Toivomme, että yhdenvertaisuusvaltuutettu selvittää Haaga-Helian ammattikorkeakoulun toimintatavan tapauksessa sekä miten vastaava toiminta estetään jatkossa, Kaijanen jatkaa.

Sisäkorvaistute on leikkauksessa asetettava kuulon apuväline henkilöille, joille vahvinkaan akustinen kuulokoje ei enää tuo riittävää apua kuulemiseen tai puheen erottamiseen. Sisäkorvaistutekäyttäjällä on lähtökohtaisesti vaikea tai erittäin vaikea kuulovamma. Istutejärjestelmä koostuu ulkoisista osista sekä leikkauksessa asetettavista sisäisistä osista. Järjestelmän ulkoinen osa muistuttaa kuulokojetta, mutta on kooltaan hieman kuulokojetta suurempi. Sisäkorvaistutejärjestelmä vaatii toimiakseen sekä sisäisen että ulkoisen osan. Suomessa on arvioiden mukaan noin 2500 sisäkorvaistutekäyttäjää. Noin 80 prosenttia heistä on aikuisia ja 20 prosenttia lapsia.

Lisätietoja:

Sanna Kaijanen