Kannanotto, Uutiset

Uuden pelastuslain tulkinnassa ongelmia

Kannanotto Isännöintiliitolle

Kuuloliiton tietoon on tullut vakavia ongelmia uuden pelastuslain tulkinnassa. Akuutti ongelma on ilmennyt siinä, etteivät taloyhtiöt tunnista kuulovammaisen asukkaan palohälytykseen liittyviä tarpeita, ja he ovat pelastuslain uudistukseen valmistautuessa heittäneet roskiin hyvinvointialueiden omistamia kuulovammaisen palohälyttimiä. Taloyhtiöt ovat korvanneet ne tavallisella, vain ääneen perustuvalla palohälytyksellä. Kuuloliitto korostaa, että pelastuslain uudistusta toimeenpannaan tällöin väärin, eikä näin saa toimia. Toimintatapa vaarantaa kuulovammaisen asukkaan ja muiden samassa taloyhtiössä asuvien paloturvallisuuden sekä tuhoaa hyvinvointialueiden omaisuutta. Yhden kuulovammaisen palohälyttimen keskimääräinen hinta on noin 300 euroa.

Uuden pelastuslain myötä vastuu rakennusten palohälyttimistä siirtyy asukkaalta rakennuksen omistajalle. Laissa on kahden vuoden siirtymäaika, mutta osa taloyhtiöistä on alkanut toteuttaa palohälyttimien vaihdoksia jo tämän vuoden keväällä. Viranomaiset ovat julkaisseet lain yhdenvertaisen toimeenpanon tukemiseksi oppaita, joissa on myös käsitelty kuulovammaisten tarpeita palohälytyksessä sekä vammaispalvelujen myöntämiä kuulovammaisten palohälyttimiä.

Hyvinvointialueiden vammaispalveluiden on tarkoitus myöntää kuulovammaisten hälytysjärjestelmiä jatkossakin, eikä niitä laitteita tule missään vaiheessa hävittää. Kriteerit ovat kuitenkin tiukahkot ja osa kuulovammaisen palohälytintä tarvitsevista ei saa sellaista vammaispalveluista. Siksi Kuuloliitto kannustaa kaikkia taloyhtiöitä tarvittaessa hankkimaan kuulovammaisen palohälyttimen kohtuullisena mukautuksena, jos asukas ei vielä täytä vammaispalvelujen palohälyttimien myöntämisen kriteerejä. Se, että taloyhtiö panostaa muutamia satoja euroja myös kuulovammaisten palohälyttimiin hälyttimiä uusiessa, ei ole kohtuuton rasite paloturvallisuuden edistämisestä. Tarkempia ohjeita paloturvalliseen toimintaan saa Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön oppaasta.

Tarkempia ohjeita uudistuksen toimeenpanosta

Spekin opas uuden pelastuslain toimeenpanon tulkinnasta palohälyttimien suhteen.

Opas PDF:nä.

Lisätietoja Kuuloliitossa: kehittämispäällikkö Anniina Lavikainen, anniina.lavikainen(at)kuuloliitto.fi , 0503034841