Pieni ele keräsi 1,7 miljoonaa euroa vammaisille ja pitkäaikaissairaille

Pieni ele -keräyslippaat. Lahjoita kotimaan vammaisille ja sairaille.

Vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyväksi presidentinvaalien äänestyspaikoilla järjestetty pieni ele -keräys sai lahjoituksia upeat 1,7 miljoonaa euroa. Lahjoituksilla saadaan vammaisten ja eri pitkäaikaissairauksia sairastavien elämään monenlaista, arkistakin tukea.

Lahjoitusten avulla järjestetään muun muassa vertaistukea, virkistystä tai annetaan neuvontaa juuri sairastuneille tai vammautuneille. Lahjoituksia käytetään myös apuvälineiden hankintaan, kuten happilaitteisiin ja avustajakoiriin.

– Talkoovoimin ympäri Suomen järjestettävässä keräyksessä suurin osa yli 10 000 vapaaehtoisesta on itse vammainen, pitkäaikaissairas tai heidän läheinen. Omalla panoksellaan he haluavat auttaa myös muita vastaavassa tilanteessa olevia, kertoo keräyksen toiminnanjohtaja Erika Mäntylä.

Monelle lahjoittaminen Pieni ele -vaalikeräykseen on pitkä perinne – samalla kun käydään äänestämässä, annetaan lahjoitus keräyslippaaseen. Keräys on järjestetty vaalien äänestyspaikoilla siitä asti kun Suomessa oli ensimmäiset vaalit vuonna 1907.

– Sydämellinen kiitos kaikille lahjoittajille, joiden ansiosta apua saadaan. Lahjoitus antaa arvostusta myös vapaaehtoisten tekemälle isolle työlle. Jokainen lahjoitus on ilo lipasvahdille, joka vastaanottaa lahjoituksen, Mäntylä kiittää kaikkien keräystä toteuttavien puolesta.

Seuraava Pieni ele -lipaskeräys on vuoden 2024 EU-vaalien äänestyspaikoilla.

Lisätietoja:

Erika Mäntylä
erika.mantyla@pieniele.fi
www.pieniele.fi

Pieni ele -vaalikeräys on kerännyt lahjoituksia suomalaisten pitkäaikaissairaiden ja vammaisten tukemiseen 117 vuotta, vuodesta 1907 asti. Keräys on järjestetty äänestyspaikoilla Suomen ensimmäisistä vaaleista alkaen. Kaikki lahjoitukset jäävät Suomeen ja puolet lahjoituksista jää suoraan sille paikkakunnalle, jossa lahjoitus on annettu. Keräyksellä autetaan muun muassa kehitysvammaisia, sydänsairaita, epilepsiaa sairastavia, invalideja, sokeita, kuuroja, aivosairaita; lapsia, nuoria ja aikuisia ja heidän perheitään. Apu jaetaan 15 vammais- ja kansanterveysjärjestön ja niiden paikallisyhdistysten kautta. Myös Kuuloliitto on mukana keräyksessä.