Kuule ja elä -webinaari: Kuulovammaisuus työelämässä

Kuuloliiton järjestämä Kuule ja elä -webinaari tarjosi katsauksen kuulovamman vaikutuksiin ja voimaantumiseen kuulovammaisena yhteiskunnassa. Tilaisuudessa jaettiin näkemyksiä ja kokemuksia kuulovammaisuudesta ja siihen liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista.

Avauspuheenvuorossa Kuuloliiton kehittämispäällikkö Anniina Lavikainen korosti, että kuulonalenemat ovat yleisiä työikäisten keskuudessa, mutta niitä ei aina tunnisteta ja seulota asianmukaisesti. Tämä voi johtaa siihen, että kuulovammaiset eivät saa tarvitsemaansa tukea ja kuntoutusta ajoissa. Lavikaisen mukaan kuulovammaisille tulisi tarjota kohtuullisia mukautuksia ja oikea-aikaista kuntoutusta, jotta he voivat osallistua työelämään täysipainoisesti.

Kuulo-Auriksen psykologi Kati Pekkala puhui työikäisen kuulovammaisen tuntemasta häpeästä. Hänen mukaansa häpeä, kuten muutkin tunteet, on kehittynyt auttamaan ihmistä, mutta se voi myös kääntyä itseään vastaan. Pekkala kertoi, että häpeä voi aiheuttaa ihmisessä huonommuuden kokemuksia. Hän totesi myös, että kuulovammaisuuteen liittyvä häpeä voi vaikuttaa yksilön elämään pitkään. Jos lapsuudenperheessä on piiloteltu kuulovammaa, ihminen saattaa kantaa häpeää mukanaan aikuisuuteen asti. Kuulonkuntoutuksessa häpeän haitallisesta kierteestä voi kuitenkin irrottautua.

Kuuloliiton puheenjohtaja Taru Reinikainen taas jakoi omia kokemuksiaan kuulovammaisena ja kuulokojeen käyttäjänä vaativassa asiantuntijatyössä. Hän korosti kuulolaitteeseen totuttelun merkitystä ja sitä, miten se voi muuttaa kokemuksia työympäristössä. Reinikaisen kokemus tarjosi näkökulman siihen, miten kuulovammaisen on mahdollista menestyä työelämässä ja miten apuvälineet voivat helpottaa päivittäistä elämää.

Seminaarin lopuksi ensimmäisen kauden kansanedustaja Pinja Perholehto kertoi omista kokemuksistaan kuulovammaisena ja kuinka hänen suhtautumisensa kuulovammaan on muuttunut ajan myötä. Hän totesi, että häpeä kuulovammasta voi olla esteenä avun hakemiselle ja apuvälineiden käytölle. Perholehto rohkaisi rikkomaan stigmaa ja vaikuttamaan yhteiskuntaan niin, että kaikilla olisi mahdollisuus elää tasa-arvoisesti. Hän on kiitollinen siitä, että eduskunnassa on kannustettu puhumaan kuulovammasta ja haluttu mahdollistaa täysipainoinen työskentely.

Webinaari tarjosi monipuolisen näkökulman kuulovammaisuuteen ja sen haasteisiin sekä mahdollisuuksiin yhteiskunnassa. Se muistutti siitä, että yhteinen vastuu ja kollektiivinen tuki ovat tärkeitä tekijöitä kohti tasa-arvoisempaa ja inklusiivisempaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus osallistua täysipainoisesti. Meidän kaikkien toiminnalla on vaikutusta siihen, miten kukin työyhteisössä pärjää.

Teksti: Kati Karvinen