Hyvää elämää muistiystävällisessä yhteiskunnassa

Viikolla 38 vietetään valtakunnallista Muistiviikkoa teemalla ´Hyvää elämää muistiystävällisessä yhteiskunnassa´, ja viikon näkökulmana on erityisesti muistisairaan kohtaaminen. Muistiviikko on Muistiliiton ja sen jäsenyhdistyksen tärkein toimintaviikko. Sitä vietetään vuosittain Maailman Alzheimer-päivän (21.9.) yhteydessä. Myös Kuule ja muista -hanke viettää Muistiviikkoa korostaen kuuloterveyden merkitystä muistisairaan kohtaamisessa.

Hyvät kuunteluolosuhteet, selkeä kommunikaatio sekä kuulonkuntoutus ovat hyvän kohtaamisen perusjalka. Eri puolilla Suomea järjestettävissä tapahtumissa kerromme yhdessä paikallisten muisti- ja kuuloyhdistysten kanssa kuinka hoitamaton huono kuulo vaikuttaa muistiin ja aivoterveyteen sekä annamme vinkkejä oman aivoterveyden ja muistin ylläpitoon. Yhteistyöllä tuomme esille konkreettisesti, kuinka luontevasti kuulo ja muisti itse asiassa toimivat yhdessä.

Aivoja, kuuloa ja muistia pystymme onneksi harjoittamaan ja treenaamaan myös keskellä arkea, omassa kodissa. Miina Sillanpään Säätiön Muistipuistossa pääset helposti omalla koneellasi lukemaan mielenkiintoisia artikkeleita ja tekemään monipuolisia tehtäviä aivojasi samalla harjoittaen. Kuule ja muista -hankkeen tuottamat kuuloon perustuvat tarkkaavaisuuden ja muistin harjoitteet ovat itse asiassa tällä hetkellä Muistipuiston suosituimmat. Mahtavaa, että aivojen treenaaminen kiinnostaa niin monia!

Keskiviikkona 21.9. vietetään Maailman Alzheimer -päivää. Päivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta tästä Suomen yleisimmästä muistisairaudesta. Kuule ja muista -hanke haluaa tänä vuonna Alzheimer -päivänä tuoda erityisesti esille kuulonkuntoutuksen merkitystä erityisesti muistisairaan vuorovaikutuksen ja kognition tukena. Muistisairaan kuulonkuntouttaminen vahvistaa muistisairaan kommunikaatiota ja itseluottamusta. Pidämme lokakuussa Helsingissä järjestettävässä European Alzheimer kongressissa aiheesta puheenvuoron ja nostamme aihetta esille kansainvälisestikin.

Muistiviikon aikana haluamme antaa äänen myös muisti- ja kuuloalan ammattilaisille, jotka kohtaavat asiakkaita päivittäisessä työssä. Hankkeen webinaarisarjan toisen osan tallenteessa pääsemme kuulemaan kuulonkuntoutuspolusta kuulonkuntoutuksen ammattilaisilta, saamme hyviä käytänteitä ja toimintamalleja eri muistiyhdistysten toimijoilta sekä tutustumme Turun Lähimmäispalveluyhdistyksen arkeen.

Viime vuonna kirjoitimme blogitekstin kuinka kuulosta huolehtiminen on osa muistiystävällistä yhteiskuntaa. Tehdään tänäkin vuonna yhdessä ystävällinen ja hyvä muistiviikko meille kaikille. Oman arjen pienillä valinnoilla sekä merkityksellisillä kohtaamisilla toisten kanssa luomme hyvää elämää yhteisessä yhteiskunnassa –  meille kaikille.

Tiina Ahonen ja Maarit Honkasalo

Asiantuntijat, Kuule ja muista -hanke