Lahjoita, Uutiset

Suomalaiset lahjoittivat vammaisille ja pitkäaikaissairaille lähes miljoona euroa

Yli satavuotias Pieni ele -keräys järjestetään aina vaalien aikaan äänestyspaikoilla. Kuuloliitto on mukana keräyksessä, jonka tuotoilla tuetaan kotimaamme vammaisia ja pitkäaikaissairaita. Lahjoituksia käytetään muun muassa kuuloyhdistysten vertaistoimintaan, kuuloautotapahtumiin ja kuulolähipalveluun.

Tänä vuonna Pieni ele -vaalikeräys keräsi vapaaehtoisten avulla 965 000 euroa vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyväksi. Suomalaisten halu auttaa näkyi tuoton nousemisena 94 prosenttia edellisvuoden keräyksestä, kun koronarajoitukset eivät enää vaikuttaneet ihmisten toimintaan. Suurin osa lahjoituksista annettiin käteisenä eduskuntavaalien äänestyspaikoilla olevien keräyspisteiden lippaisiin.

Apu menee perille yli 700 paikallisen vammais- ja kansanterveysyhdistyksen kautta ympäri Suomen. Yhdistyksillä on merkittävä rooli vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyvinvoinnin tukemisessa eri tavoin.

– Kyselymme mukaan yhdistykset järjestävät lahjoitusten avulla eniten vertaistukea, apuvälineitä ja erilaisia virkistystapahtumia, joihin vammaisten ja pitkäaikaissairaiden olisi muuten vaikea osallistua esimerkiksi rahallisista syistä, kertoo Pieni ele ry:n toiminnanjohtaja Erika Mäntylä.

– Kiitämme kaikkia lahjoittajia, sillä tällä summalla saadaan autettua jo todella montaa yksittäistä ihmistä ja annettua piristystä elämään vamman tai sairauden kanssa.