Yle lisää suorien tv-ohjelmien tekstityksiä

Tekstitetty televisio-ohjelma.

Yle tarjoaa jo nyt ohjelmatekstitykset suomeksi ja ruotsiksi valtaosaan tv-ohjelmistaan. Uusia suoria tekstitettäviä ohjelmia ovat nyt Ylen aamu ja TV-nytt, jotka ohjelmatekstitetään vuoden 2022 alusta. Ylen aamun kolmituntisen lähetyksen tekstitys tehdään Pasilassa kolmen suoratekstittäjän voimin joka arkiaamu.

“Simultaani suoratekstitys kirjoitetaan ja lähetetään katsojille ruutuun ohjelmavirran aikana. Se on keskittymistä vaativaa työtä, ja siksi suoraa lähetystä tekstittää yleensä useampi tekstittäjä. Tekstitysvuoroa vaihdetaan noin 5–20 minuutin välein”, sanoo Ylen ohjelmatekstittäjien esihenkilö Virve Tossavainen.

Ohjelmatekstitys tarkoittaa suomenkielisen ohjelman tekstitystä suomeksi ja ruotsinkielisen ruotsiksi. TV-nytt on ensimmäinen säännöllisesti ruotsiksi tekstitetty suora lähetys Ylen kanavilla.

Suorien lähetysten tekstittämistä tehdään samaan aikaan, kun suora lähetys on käynnissä. Tekstitysten lisääminen on osa Ylen työtä sisältöjen saavutettavuuden edistämiseksi.

Suorien lähetysten tekstitystä lisättiin merkittävästi jo vuoden 2021 alkupuolella, jolloin suoratekstityksen piiriin otettiin arki-iltojen prime timessa esitettävät suorat ja yhteiskunnallisen keskustelun kannalta tärkeät ajankohtaislähetykset Puoli seitsemän, A-studiot, Perjantai ja Uutis-Suomi.

“Julkisen palvelun mediayhtiö Ylellä sisältöjen ja palveluiden saavutettavuus on tehtävän ytimessä. Ohjelmatekstitykset palvelevat erityisesti kuulorajoitteisia katsojia, mutta niistä on hyötyä myös monille muille ihmisille. Saavutettavuus palvelee siis kaikkia yleisöjä”, sanoo Ylen saavutettavuusvastaava Minna Pöntys.

Lähde: Yle lisää suorien tv-ohjelmien tekstityksiä – Ylen tiedotteet – yle.fi

Taustaa

Kuuloliitto on pitkään pitänyt esillä kotimaisten suorien lähetysten tekstityksen tärkeyttä kuulovammaisten yhdenvertaisen tiedonsaannin kannalta. Kuuloliitto on vaikuttanut suorien lähetysten tekstityksen lisäämiseen mm. pitämällä yhteyttä virkamiehiin, päättäjiin sekä antamalla lausuntoja ja osallistumalla valiokuntien asiantuntijakuulemisiin.

– Vuosi 2022 on lupaava kuulovammaisille katsojille. Suorien lähetysten tekstitysvelvoitteen laajentaminen on ollut Kuuloliiton pitkäaikainen tavoite. Otamme ison muutoksen suoratekstityksissä ilolla vastaan, kommentoi Kuuloliiton saavutettavuuden asiantuntija Sami Virtanen.

Audiovisuaalisten palvelujen asetuksen nojalla suoratekstityksen tulee olla täysimääräistä vuoden 2022 alusta. Asetus koskee ensisijaisesti Yleä. Asetuksen soveltamisesta on rajattu pois alueuutiset, suorat urheilulähetykset ja musiikkiesitykset.