Kuulo- ja tukikoirakoulutukseen hakeminen käynnissä

Walesinspringerspanieli.
Hakuaika koulutukseen on vuosittain tammikuun alusta syyskuun loppuun asti. Yhdistyksen hallitus käsittelee hakemukset lokakuun aikana, ja kutsuu osan hakijoista haastatteluun. Haastattelut pidetään marraskuun aikana useammalla paikkakunnalla. Yhdistys toimii STEAn (sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) rahoituksella.

Hakemus löytyy yhdistyksen verkkosivuilta: Suomen kuulo- ja tukikoirat ry. Hakemus toimitetaan sähköpostitse osoitteeseen info@koiratukena.fi tai postitse osoitteeseen:

Suomen kuulo- ja tukikoirat ry
Ilkantie 4, Valkea talo

Millainen koira sopii koulutukseen?

Kuulo- tai tukikoiraksi voidaan kouluttaa melkein minkä tahansa rotuinen koira, ja myös monirotuisen koiran kanssa voi hakea koulutukseen. Yhdistys ei kuitenkaan suosittele kuulo- tai tukikoiraksi hankittavan rotuja, joilla on erityisen paljon perinnöllisiä sairauksia tai epäterveitä piirteitä. Esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairaudet voivat haitata koiran keskittymistä työtehtäviin. Diabeteskoiran tehtävä voi olla vaikea kovin lyhytkuonoisille koirille, koska se vaatii haistelua. Kuulo- tai tukikoira ei saa olla vartioiva, kovin arka eikä puolustaa omistajaansa. Koiran on oltava koulutuksen alkaessa vähintään 10 kuukauden ikäinen, enintään 5-vuotias, perusterve ja perustottelevainen.

Koiran koulutuksesta vastaa koiran omistaja, tai koiran käyttäjän ollessa lapsi, tämän huoltaja. Koulutus kestää yleensä pari vuotta, ja vaatii aikaa ja sitoutumista. Yhteistyökouluttaja kouluttaa ensisijaisesti koiran ohjaajaa eli omistajaa, ei koiraa. Kouluttaja seuraa koulutuksen edistymistä sekä antaa vinkkejä ja kotitehtäviä. Koiran omistajan tulee sitoutua kotiharjoitusten tekemiseen ja koiran kouluttamiseen myös kouluttajatapaamisten välissä. Tapaamisia on lähtökohtaisesti puoli tuntia viikossa, mutta esimerkiksi välimatkojen takia tästä voidaan joustaa ja tavata esimerkiksi tunti kerran kahdessa viikossa.