Tekstitysbarometrin alustavat tulokset julki: Ylen tekstitys kerää kiitosta

Henkilöllä on kaukosäädin kädessään. Taustalla näkyy tv-ruutu.

Kuuloliiton ja Huomanistisen ammattikorkeakoulun tekemän tekstitysbarometrin alustavia tuloksia esiteltiin 23.9. webinaarissa. Barometrin tarkoitus on kuvata kuinka kotimaiset tv:n ja suoratoistopalvelujen tekstitykset koetaan katsojien keskuudessa. Vastauksia kerättiin 23.8.2021 – 12.9.2021 välisenä aikana.

Kuuloliiton asiantuntija Sami Virtanen kertoi alkuun taustaa tekstitykseen liittyen.
– Puhumme yhdenvertaisuudesta ja kaikkien oikeudesta tiedonsaantiin. Tekstitys auttaa kuulovammaisia katsojia seuraamaan kotimaisia tv-ohjelmia. Tekstityksestä hyötyvät monenlaiset käyttäjäryhmät muun muassa viittomakieliset kuurot, ikäihmiset, lukemaan oppivat lapset ja maahanmuuttajat.

Tutkija Päivi Raino, Humanistisesta ammattikorkeakoulusta (Tulkkaus- ja kielellinen saavutettavuus -vahvuusala), esitteli alustavia barometrin tuloksia.
–Saimme 158 vastausta – koko Suomi melko hyvin edustettuna. Enemmistö vastaajista oli Uudeltamaalta. Lähes puolet vastaajista oli 41-59-vuotiaita.

– 61 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä tekstitystä, koska ei kuule. 54 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä tekstitystä kuulohavainnon tukena. 34 prosenttia pitäessään vastaanotinta hiljaisella tai äänettömällä ja 22 prosenttia kielen ymmärtämisen tukena.

Ohjelmatekstityksen saa näkyviin eri tv-kanavilla eritavoin.
– Vastauksista tuli esille, että tekstitysten löytäminen ja käyttöönotto koetaan haastavana.

Nelosen kanava lähettää tekstitystä teksti-tv:n tekniikan kautta.
– Tämä tekstitys on herättänyt katsojissa surua ja murhetta jo vuodesta 2019. Se perustuu puheentunnistukseen, joka ei toimi. Suurimmaksi osaksi tekstityksestä ei saa mitään selvää.

Ei siis ihme, että Nelosen tekstitys sai barometrissa murskatuomion.
– Katsojat eivät ole tyhmiä. Tekstityksen taso on aivan luokatonta, Raino totesi.

– 151 vastaajaa sen sijaan kiitteli Yleisradion tarjontaa ja laadukasta tekstitystä. Myös MTV3 sai positiivista palautetta. Sen tekstitystarjonta on parantunut entisestään.

Entä mitä piirrettä tekstityksessä katsojat arvostavat kaikkein eniten?
– Esiin nousi, että ohjelmaan on ylipäätänsä saatavissa tekstitys. Tekstityksen on myös hyvä noudattaa alkuperäisen puheen rytmiä ja nopeutta.

– Toivomme, että barometri voitaisiin tehdä säännöllisin väliajoin, jotta saisimme kuvaa siitä minkälainen mielipideilmapiiri Suomessa on tekstityksen suhteen. Tekstitysbarometrin tuloksia kuvataan tarkemmin noin 1-2 kuukauden sisällä julkaistavassa tutkimusraportissa.

Raportti tullaan julkaisemaan Kuuloliiton verkkosivuilla ja Kuuloviesti-lehdessä.

#tekstitysbarometri #tekstitys

Aiheesta Humakin verkkosivuilla:
Miten kotimaisten ohjelmien katsojat kokevat kielensisäiset tekstitykset? (humak.fi)