Uutiset

Suomen Terveydenhoitajaliitto: Audionomin nimikesuojaus on välttämätön potilasturvallisessa kuulonkuntoutuksessa

Korvaa tutkitaan otoskoopilla.

Potilasturvallisuuspäivänä 17.9. Terveydenhoitajaliiton valtakunnallinen Audionomiyhdistys haluaa kiinnittää huomiota audionomi-nimikkeen nimikesuojauksen puuttumiseen. Audionomi-nimikkeeltä puuttuu edelleenkin nimikesuojaus, vaikka audionomi on nimikkeenä ollut käytössä vuodesta 2009 lähtien ja alan ammattilaisia on koulutettu jo vuodesta 1972 lähtien.

– Pahimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että nimikettä voi käyttää kuka tahansa, toteaa Audionomiyhdistyksen puheenjohtaja Kati Pesonen-Simonen.

– Kuinka kuulon diagnostiikan ja kuntoutuksen palveluja käyttävä potilas ja hänen läheisensä voivat olla varmoja audionomi-nimikettä käyttävän osaamisesta ja oikeudesta käyttää nimikettä? pohtii Pesonen-Simonen.

Nimikesuojaus edistää potilasturvallisuutta varmistamalla osaamista, tehostamalla riskienhallintaa, turvaamalla palveluprosesseja ja mahdollistamalla potilaan ja läheisen osallistumista potilasturvallisuuden varmistamiseen ja kehittämiseen.

– Audionomin nimikesuojaus on palveluja tuottavan organisaation, audionomin ja ennen kaikkea palveluja käyttävän ja hänen läheisensä etu, sanoo Pesonen-Simonen.

Potilasturvallisuudessa on kysymys siitä, että tutkimusta ja hoitoa toteuttava henkilö todella on sitä, mitä nimike kertoo hänen olevan, ja hänellä on nimikkeen edellyttämä osaaminen.

– Kuuleminen on tärkeässä asemassa tieto- ja viestintäyhteiskunnassa. Audionomi on kuulon diagnostiikan ja kuntoutuksen ammattilainen, jolla on terveydenhuoltoalan korkeakoulututkinto, yleisimmin sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan tutkinto. Audionomeilla on monipuolinen osaaminen sekä suomalainen täydennyskoulutus audionomin tehtävään, sanoo Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Tiina Mäenpää.

– Terveydenhoitajaliitossa olemme ponnistelleet nimikesuojauksen eteen ja mm. keskustelleet asiasta viranomaisten kanssa. Jatkamme ponnisteluja, kunnes nimikesuojaus toteutuu, Mäenpää jatkaa.

– Kuulonkuntoutuksen tarve väestön ikääntyessä kasvaa, ja vastuu hyvästä kuulon diagnostisten tutkimusten toteuttamisesta ja erityisesti kuulokojevalinnasta ja kojesovituksesta on audionomilla, sanoo Pesonen-Simonen.

Lisätiedot:

Audionomi Kati Pesonen-Simonen