Blogit

Arjen digitaitoja Digitaidot-pelin avulla

“Digitaitojen oppiminen on mahdollista. Ei välttämättä vain “pakkopullaa”. Ihan hauskaakin!”
(Digitaidot-pelipajan palaute 11/2019.)

Digitaidot-peliDigitaidot-peli on Kuuloliiton Digitaidot-projektin kehittämä yhteisöllinen oppimismenetelmä digitaitojen maailmaan. Pelin avulla pelaajat harjoittelevat yhdessä älypuhelintensa tai tablettiensa sekä digitaalisten palvelujen käyttöä.

Digitaidot-peli sisältää yhteensä 139 arjen tilanteita kuvaavaa tehtävä- ja totuuskorttia. Kortit on jaoteltu kuuteen digitaitojen aihepiiriin, jotka noudattavat Osuvat taidot -hankkeen määrittämää digitaitojen perusosaajan osaamistasoa.

Pelin alussa pelaajat valitsevat aihepiirin, joka heitä kiinnostaa eniten. Korttien tehtäviä harjoitellaan itsenäisesti ja yhdessä – varmistaen, että kaikki pysyvät mukana. Uudella pelikerralla pelaajat voivat jatkaa saman aiheen parissa tai valita uuden aihepiirin.

Millaisia tuloksia Digitaidot-pelillä on saatu aikaan?

En saanut kännykkääni sekaisin. Turhaan pelkäsin!”
(Digitaidot-pelipajan palaute 2/2020)

Digitaidot-pelipajoja on ohjattu vuosien 2019 ja 2021 välillä yhteensä 19. Kiinnostavaa on ollut havaita, miten pelin kautta digimaailman mahdollisuudet ovat alkaneet hahmottua pelaajille. Aihepiirinä turvallinen toiminta on kiinnostanut eniten. Lisäksi esimerkiksi tiedonhaun mahdollisuudet ovat herättäneet innostusta. Yksi Lapista kotoisin oleva pelaaja kuvaa innostustaan löytäessään puhelimensa hakutoiminnot näin:

Periaatteessa voi etsiä ihan mitä tietoa tahansa!”
(Digitaidot-pelipajan palaute, 2/2020).

Pelipajojen myötä on ollut myös hienoa seurata, miten moni on kokenut ahdistuksen vähentyneen digimaailmaa kohtaan. Pelatessa on huomannut, ettei kännykkä mene ihan vähästä sekaisin. Monelle yhdessä harjoitteleminen on myös lieventänyt pelkoa siitä, ettei koe yksin pärjäämistä digimaailmassa vaikeaksi; kaikilla on opittavaa. Yhdessä oppiminen on koettu pääasiassa mukavaksi tavaksi oppia, vaikka taitotasot pelaajien välillä ovat voineet vaihdella paljonkin. Yleisin palaute pajan jälkeen on ollut, että harjoittelukertoja ja jatkopajoja tarvitaan lisää. Edistääkseen yhdistyksien valmiuksia jatkaa digitaitojen harjoittelija Kuuloliitto on laatinut sekä painetun että etätoimintaan soveltuvan Digitaidot-pelin

Miten Digitaidot-peli on kehitetty?

Digitaidot-peli on kehitetty osana Kuuloliiton Digitaidot-projektin toimintaa (2019-2021). Oppimismenetelmän kehittämisestä on vastannut Kuuloliiton asiantuntija Hanna Rantala.

Pelin idea lähti liikkeelle Kuuloliiton vapaaehtoisten kanssa tehdystä työstä. Peli ja sen kortit on kehitetty eri puolilla Suomea järjestettyjen Digitaidot-pajojen seurauksena. Erityiskiitos Kuuloliiton jäsenyhdistyksille, jotka osallistuivat Digitaidot-pelin pilotointiin: Helsingin kuuloyhdistys, Joensuun seudun kuulo, Kemin seudun kuulo, Koillis-Kuulo, Kolarin kuuloyhdistys, Rovaniemen kuulo, Tornion kuulo ja Vantaan kuuloyhdistys.

Pelikorttien kehittämiseen osallistui myös joukko yhteistyökumppaneita ja digituen ammattilaisia. Lämmin kiitos ASPA-säätiön Digi haltuun –hanke, Eläkeläiset ry, Itä-Suomen yliopiston ACCESS –hanke, Jyväskylän ammattikorkeakoulun Digiä kylille –hanke, TIEKE ja Vantaan kuuloyhdistys.

Painetun Digitaidot-pelin graafisesta suunnittelusta vastasi Tuomas Saikkonen (Tee studio).

Hanna Rantala
Kuuloliiton Digitaidot-projekti