Blogit

Etelä-Suomen lastenleirin teemana fantasia

Lasten leirin ryhmä on matkalla uimarannalle.

Kuuloliitto järjesti Etelä-Suomen lastenleirin 7.-11.6.2021 Porvoon Merikartanossa. Leirille osallistui yhteensä 18 leiriläistä ja 9 leiriohjaajaa. Leirin teemana oli fantasia, ja lapset pääsivät sukeltamaan huikeaan fantasiamaailmaan nimeltänsä Häh-mitä-täh?, jonka mahtavat leiriohjaajamme olivat suunnitelleet. Koko leiriviikon aurinko helli antaumuksellaan koko leiriporukkaa.

Päivä 1

Leiriläiset saapuivat leiripaikalle iltapäivällä. Pienet ukkospuuskat yrittivät säikytellä leirille tulijoita sekä ohjaajia, mutta Kuuloliiton leiriporukkaa ei pikku myrsky haittaa. Kun leiriläiset olivat saapuneet, käynnistimme leiriavajaiset. Leiriavajaisissa kävimme läpi leirin pelisääntöjä sekä alueen rajoja. Tämän lisäksi tutustuimme tietenkin toisiimme ja ohjaajiin. Leiriläisten huoltajille oli järjestetty oma info-tilaisuus, josta vastasivat Kuuloliiton asiantuntijat Taneli ja Viivi. Tämän jälkeen olikin aika sanoa heipat vanhemmille ja mennä syömään Merikartanon maistuvaa päivällistä.

Päivällisen jälkeen leikimme yhdessä ja tutustuimme lisää. Tämän jälkeen olikin aika mennä viettämään iltaa iltanuotiolle, jossa paistoimme makkaraa. Makkaranpaiston ohessa hengailimme upealla laiturilla ja katselimme Merikartanon kauniita maisemia. Muutama leiriläinen myös haastoi Oonan tiktok-tansseihin.

Nuotion jälkeen oli aika suunnata jo sisälle. Sisällä meitä odotti perinteinen iltatuokio. Kekseliäät leiriohjaajamme Toni ja Juho olivat kirjoittaneet leiriläisille huikean iltasadun, joka oli saanut inspiraationsa suoraan leiriltämme. Ensimmäisenä päivänä tarinassa leiriläiset ja ohjaajat joutuivat kirjan sisälle. Mitenköhän leiri ja tarina jatkuvat tulevina päivinä?

Päivä 2

Lasten leirin teemana oli fantasia. Leiriohjaajat olivat pukeutuneet asuihin. Toinen ohjaajista oli yksisarvinen ja toinen vihreätukkainen keiju.Aurinko paistoi jo aikaisin aamulla ja herätti koko leiriporukan. Aamutoimien jälkeen tapasimme teltalla ja aloitimme päivän ohjelman. Yhtäkkiä paikalle saapui kaunis keiju, joka tarvitsi kiireisesti meidän apuamme. Hän ohjasi meidät kartanon takapihalle, jossa tapasimme surullisen yksisarvisen, joka ei osannut puhua. Keiju esittäytyi Kekeksi ja kertoi yksisarvisen nimen olevan Ykä (kuvassa). Päätimme yrittää selvittää leirin aikana, mikä yksisarvisella on hätänä ja näin auttaa heitä.

Leiriläisiä tuli tapaamaan myös kuulovammaisten kuntoutusohjaaja Mira Vuoriheimo. Mira pääsi katsomaan, kun leiriläiset jaettiin ryhmiin lajitteluhatun avulla. Lajitteluhattu on Harry Potterista tuttu hattu, joka osaa puhua ja kertoa mihin ryhmään kukin lapsi kuuluu. Ryhmiä muodostui yhteensä 4: haltijat, lohikäärmeet, demonit ja hobitit. Ryhmät pääsivät tämän jälkeen suunnittelemaan vielä omat leirilippunsa.

Päivä oli täynnä toimintaa. Lounaan jälkeen pääsimme kiertämään erilaisia rasteja kuten Keken viittomarasti, Tonzan Impropaja, Juhon rytmituokio sekä Leevin muzahetki. Kun rastit oli kierretty, Oona otti koko porukasta hienon ryhmäkuvan. Ryhmäkuvan jälkeen herkkuhammasta alkoikin jo kolottaa ja siirryimme herkuttelemaan Merikartanon omenakaurapaistoksella.

Kun herkutteluhetki oli ohi, ohjaajat olivat järjestäneet Kuuloliiton Wipe Out-vesileikkituokion. Riemua riitti, kun leiriläiset pääsivät kastelemaan suosikkiohjaajiaan. Muutama vesi-ilmapallokin saattoi lentää. Siitä oli hyvä jatkaa saunomaan.  Saunan jälkeen olikin vuorossa taas tuttu iltatuokio, jossa tarina jatkui….

Päivä 3

Aamutuokion aikana leirillemme saapui kaksi uutta hahmoa: Excalibur-velho ja Urpå-lohikäärme.Päivä alkoi tuttuun tapaan aamupalalla ja aamutuokiolla. Aamutuokion aikana leirillemme saapui kaksi uutta hahmoa: Excalibur-velho ja Urpå-lohikäärme (kuvassa). Excalibur, tuttavallisemmin Esa, antoivat lapsille oman taikasauvan ja sitten alkoi taikamatka. Taikamatkan aikana lapset pääsivät suorittamaan monenlaisia rasteja, kuten Emmin lohikäärmeen munien sekä yksisarvisen ja lohikäärmeen päähineiden askartelua, Onnin mysteerivalotehtävä vanhassa tunnelmallisessa vajassa sekä Juhon toiminnallinen actionrasti.

Rastitoiminnan jälkeen lounaaksi tarjottiin nakkikeittoa, joka oli todella hyvää. Lounaan aikana leiripaikan pihalle saapui bussi ja lähdimme retkelle Köttbodan rannalle. Monet lapset olivat odottaneet retkeä jo ensimmäisestä päivästä alkaen. Kun pääsimme rannalle, lapset riensivät suoraan uimaan. Rannalle saapui pian uusi vieraileva tähti: Kuuloliiton toiminnanjohtaja Sanna Kaijanen, joka haastoi meidät Tiktok-haasteeseen. Rannalla myös syötiin välipalaa, suppailtiin, leikittiin palloilla ja heiteltiin frisbeetä.  Aika meni älyttömän nopeasti, ja kohta olikin aika lähteä takaisin Merikartanoon. Kuuntelimme matkalla hyvää kesämusiikkia.

Leiripaikalla meitä odotti maukas makaronilaatikko. Päivällisen jälkeen monet olivat väsyneitä, joten otimme loppupäivän rennosti. Osa leiriläisistä meni päiväunille ja osa askarteli. Illemmalla saimme taas paikalle uuden vierailevan tähden: Kuuloliiton asiantuntijan Päivi Vatajan. Muutamat ohjaajat alkoivat paistaa lettuja ja sillä aikaa muut ohjaajat vetivät ohjelmaa lapsille. Ohjelman aikana lapsille ja ohjaajille tulikin jo tosi iso lettunälkä. Leiritiimin Taneli, Viivi ja Toni loihtivat meille erittäin hyviä lettuja, nam! Kun letut oli syöty, oli aika lähteä kuuntelemaan iltasatua. Sen jälkeen leiriläiset suuntasivat kohti omia tupia ja höyhensaaria…  ja kummasti kaikki nukahtivatkin heti sänkyyn kaaduttuaan. Päivä on ollut täynnä kivoja ohjelmia ja lapset tykkäsivät todella paljon.

Päivä 4

Aamu alkoi taas aamupalalla ja sen jälkeen leikittiin ulkona. Ohjaajat olivat keksineet mahtavan ohjelman, jossa leikittiin perinteisiä klassikkoleikkejä ja lapset pitivät niistä tosi paljon. Leikkien jälkeen kaikkien masu alkoi murista, joten menimme syömään. Mutta sitä ennen Toni ohjaaja kysyi lapsilta kummanko he valitsevat ruuaksi: ”Oonan lempiruoan” vai ”Tonin lempiruoan”. Lapset valitsivat Oonan lempiruuan ja tarjolla olikin hernekeittoa. Osaa hieman harmitti, sillä Tonin lempiruoan valitessaan he olisivat saaneet hodareita…

Lounaan jälkeen alkoi perinteistäkin perinteisempi klassikko ohjelma eli leiriolympialaiset! Olympialaisiin sisältyi neljä erilaista rastia: Lotan 5 sekkaa-pelihaaste, velhon klassikot, Urpån tietovisa ja Oonan tiktok-rasti. Aika kului taas todella nopeasti ja rastien jälkeen oli aika herkulliselle välipalalle. Mitäköhän välipalana oli?? PANNUKAKKUA, NAM!

Välipalan jälkeen luvassa oli Huispauksen MM-kisat. Kyseessä on tuttu laji Harry Potterista, missä velhokokelaat lentävät luudalla ja heittelevät palloa toisen joukkueen maaliin. Samalla yksi pelaaja molemmista joukkueesta yrittää napata siepin, ja sen kiinniottaminen johtaa voittoon. Taikaministeriö, eli Kuuloliiton henkilökunta, oli myös paikalla katsomassa peliä etäyhteyksien päästä. Taikaministeriö pääsi antamaan myös tyylipisteitä huikeille pelaajillemme. MM-kisojen voittoon ampaisi joukkue Demonit.

Turnauksen jälkeen oli päivällisen aika ja ruokana oli vihdoin Tonin lempiruokaa, hodaria, namii! Päivällisen jälkeen tytöt ja pojat menivät saunaan ja askartelivat loppuun leirillä aloitettuja askarteluita. Muut ohjaajat järjestelivät tällä välin leiridiscoa. Kun leiridisco oli valmis ja oli aika bailata! Herkkuja, hyvää musiikkia, kivaa ohjelmaa ja valokuvauspiste. Juhlat olivat erittäin onnistuneet  Aurinko laskeutui ja alkoi tulla hämärää… Oli aika mennä nukkumaan…

Päivä 5

Päivä alkoi aamupalalla ja aamutuokiolla. Tämän jälkeen oli aika pakata tavaroita ja vaatteita laukkuihin. Sen jälkeen lapset suuntautuivat pajaan Oonan ja Viivin luokse, missä Oona otti heistä yksittäiskuvia ja Viivi kysyi lapsilta palautteita, joiden pohjalta voidaan lähteä suunnittelemaan ensi kesän leirejä. Samalla muut leiriläiset leikkivät ja askartelivat. Pian kaikkien masu taas alkoi murista, joten suuntauduimme syömään.

Lounaan jälkeen vanhemmat alkoivatkin saapua hakemaan leiriläisiä ja ohjaajat haastoivat vanhemmat pelaamaan huispausta leiriläisiä vastaan. Tiukan taiston jälkeen lapset voittivat vanhemmat nappaamalla siepin. Turnauksen jälkeen jaettiin leiridiplomit ja joukkueiden tsemppari-palkinnot. Leiriolympialaisten voittajatiimi – Demonit – palkittiin myös. Tämän jälkeen vietettiin leirin viimeisiä hetkiä kahvittelujen ja jäätelön merkeissä. Leiriläiset hyvästelivät ohjaajat ja toisensa ja lähtivät kaikki kotimatkalle.

Kirjoittajat: Oona Konttinen ja Viivi Kilpeläinen

Kiinnostuitko leiritoiminnasta?