Blogit

Kuuloliiton supersankariteemainen lastenleiri vanhemman kertomana

Miltä Kuuloliiton leiritoiminta vaikuttaa leirille osallistuneen lapsen vanhemman näkökulmasta? Vanhemman kokemuksesta kirjoittaa Heidi Heinonen, jonka lapsi osallistui viime vuonna ensimmäistä kertaa Etelä-Suomen lastenleirille.

Kuuloliitto järjestää kuulovammaisille lapsille ja nuorille erilaisia toiminnallisia leirejä, joiden tavoitteena on tukea lapsen ja nuoren identiteetin kasvua ja mahdollistaa vertaistuen saaminen. Kuuloliiton järjestämille leireille voivat osallistua myös kuulovammaisen lapsen tai nuoren sisarukset. Perinteisesti kesäisin on järjestetty kaksi lastenleiriä, toinen pohjoisessa ja toinen etelässä sekä valtakunnallinen nuorten leiri.

Vanhemman kertomaa

Orobosa-tyttö Kuuloliiton lasten leirillä.Olen 43-vuotias, kolmen lapsen äiti ja minulla on kaksi lievästi huonokuuloista tyttöä ja kuuleva poika. Itse olen ollut ensimmäisen kerran 6-vuotiaana isosiskoni kanssa Kuuloliiton kesäleirillä. Itselläni on ollut myös lievää huonokuuloisuutta.

Ensimmäinen lapseni on ollut myös kesäleirillä. Leirejä järjestetään ympäri Suomen ja joka vuosi jännityksellä odotetaan, että missä ovat tulevan kesän leirit. Nuorin lapseni, 9-vuotias tyttö, oli viime kesänä ensimmäistä kertaa Kuuloliiton kesäleirillä. Ilmoittautumisen jälkeen leiriä odotettiin innolla. Maaliskuussa alkava korona-pandemia oli nousta leirin esteeksi, mutta sitten Kuuloliitosta Taneli otti yhteyttä ja ilmoitti, että leiri järjestetään kuitenkin sen aikaisten suositusten ja rajoitusten puitteissa.

Kun kesäkuu koitti ja leiri alkoi lähestyä, jännitys sen kuin tiivistyi. Olihan tulossa lapsen ensimmäinen kesäleiri. Ero vanhemmista viideksi päiväksi jännitti myös selvästi jonkin verran. Kannustin lastani kertomalla, että leirillä on sinun kaltaisiasi samanlaisia lapsia ja monia aikuisia pitämässä teistä hyvää huolta, kaiken lisäksi vieläpä täysihoidolla. Ohjelmaa on laadittu ja keksitty lasten ja nuorten hyväksi, niin paljon, että ikävä kotiin unohtuu varmasti.

Leiri alkaa – vanhemmille tietoa leirisuunnitelmista

Kun ensimmäinen leiripäivä koitti, laukut oli pakattu ja jännitys oli edelleen korkeimmillaan. Olimme kotona katsoneet tulevan viikon sääennustetta ja se vasta oli mahtava tunne, että aurinkoa oli luvattu koko viikoksi. Hellehattu päähän ja ei kun menoksi!

Leirikohde ei ollut kaukana kotoa. Yleisillä kulkuneuvoilla pääsi hyvin perille lähimmälle juna-asemalle. Ja mikä parasta, kun omaa autoa ei ollut käytössä, niin Kuuloliiton työntekijät järjestivät kuljetuksen asemalta leiripaikalle. Kun leiripaikka lähestyi, oli äidilläkin vähän perhosia vatsassa. Lapsellakin oli varmasti mielessä monia ajatuksia. Kun päästiin perille, siellä oli iloinen joukko aikuisia ja lapsia vastassa ja kyselemässä, että keitä meille tänne leirille on tulossa. Sitten päästiinkin tutustumaan omiin huoneisiin ja tuleviin huonekavereihin. Jo siinä vaiheessa äidillä oli sellainen olo, että tuleepas tästä hieno viikko! Lapsi lähti toisten mukana tutustumaan leiripaikkaan. Jännitys oli jo unohtunut siinä vaiheessa, niin unohtui myös äitikin. Se oli menoa!

Vanhemmille järjestettiin pienimuotoinen infotilaisuus, millainen viikko on tulossa. Kaikki mahdollinen lapsen osalta pidetään vanhemmille hyvin tiedossa. Info kulkee ja jos ikävä iskee, niin siitä kyllä ilmoitetaan ja annetaan lapselle tilaisuus soittaa kotiin ym. Kun kaikki lapset olivat koossa ja leiri pääsi alkamaan, niin sanottiin hyvästit ja toivotettiin mitä mahtavinta leiriviikkoa!

Leiriviikko menee vauhdilla -kun on hauskaa

Orobosa-tyttö Kuuloliiton lasten leirillä yhdessä ohjaaja Viivin kanssa.Kotona vanhemmilla oli välillä ikävä lasta, mutta kun saimme kuulla ja tietää, että hänellä on leirillä kaikki hyvin ja kova meno päällä, niin ei voinut kuin olla tyytyväinen. Lapsi sai leirillä paljon uusia kavereita. Leirillä oli ohjelmaa järjestetty niin paljon, että lapset olivat illasta jo  väsyneitä, että kun pääsivät nukkumaan, niin ei tarvinnut kuin laittaa pää tyynyyn ja untenmaille.

Sitten koittikin jo leirin viimeinen päivä ja leiriviikon loppu. Kun vanhemmat tulivat hakemaan lapsiaan leiriltä, heillä oli siellä leikit ja pelit vielä täydellä teholla menossa! Oli varmasti harmittavaa, kun leiri jo loppuu. Päivät meni niin nopeasti. Leirin päättäjäisiin oli järjestetty vanhemmille ja lapsille yhteiset päättäjäiset, joissa saatiin kuulla leiriviikosta kattava paketti ja tietää, mitä kaikkea lapset -ja nuoret olivat tehneet. Saatiin nähdä leirin tämän kertaiseen supersankarit -teemaan liittyvä loppuesitys. Nämä kaikki leirillä olijat, olivat koko leiriviikon todellisia SUPERSANKAREITA!

Leiri oli onnistunut ja mikä parasta, lapsi oli viikon jälkeen niin onnellinen, että junassa kotimatkalla totesi: Ensi kesänä uudelleen!  Se on lapselle jo luvattu ja ilmoituskin on tulevalle kesäleirille tehty. Saimme vielä leiriviikosta sähköpostiin suuren määrän valokuvia muistoksi. Lapsi on niiden tuella muistellut leirikesää. Lapsi odottaa jo innolla tulevan kesän leiriä ja leirin tulevaa teemaa sekä kaikkia leiriläisiä ja ohjaajia.

Voin kaikille vanhemmille ja lapsille ilomielin suositella Kuuloliiton leirejä. Voitte turvallisin mielin laittaa lapsenne leirille!

Kevätterveisin:
Heidi Heinonen