112-hätätekstiviestipalvelu viivästyy jälleen

Yleinen hätänumero 112 palvelee edelleen vain soittopalveluna. Hätätekstiviestin voi lähettää numeroon 112 todennäköisesti vasta ensi vuonna.

YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa sanotaan, että valtion tulee toteuttaa kaikki tarvittavat toimet varmistaakseen vammaisten henkilöiden suojelun ja turvallisuuden vaaratilanteissa. 112-hätätekstiviestipalvelu toteuttaisi vaatimusta. Palvelun käyttöönotto on kuitenkin viivästynyt – ensimmäinen suunniteltu ajankohta sen käyttöönotolle oli yli kymmenen vuotta sitten, vuonna 2005.

Marraskuussa 2016 saatiin tieto, että suoraan numeroon 112 voi lähettää hätätekstiviestin aikaisintaan joulukuussa 2017 jos silloinkaan. Siihen saakka alueelliset hätäkeskukset ottavat totuttuun tapaan hätäilmoituksia vastaan tekstiviestitse omiin tekstiviestinumeroihinsa, jotka kuulovammaiselle henkilölle annetaan pyynnöstä Kuuloliitosta tai Kuurojen Liitosta. Kehitteillä olevassa järjestelmässä valtakunnallinen hätänumero palvelee niin soittajia kuin tekstiviestitsekin asioivia henkilöitä – hätätekstiviestit tulevat samaan jonoon hätäpuheluiden kanssa.

Tällä hetkellä hätätekstiviestin lähettäminen alueelliseen hätätekstiviestinumeroon maksaa normaalin tekstiviestin hinnan. Yhteydenoton hintaa kasvattaa hätäkeskukselta tuleviin lisäkysymyksiin vastaaminen. Tulevaisuudessa tekstiviesti numeroon 112 on ilmainen. Suunnitteilla olevan palvelun käyttäjäksi on kuitenkin rekisteröidyttävä etukäteen. Lisäksi ruuhkat puhelinverkossa saattavat viivästyttää myös numeroon 112 tulevaisuudessa lähetettävien tekstiviestien perille pääsemistä. Yleiseen hätänumeroon soitetut puhelut sen sijaan käsitellään jonojen ohi.

Jo käytössä oleva mobiilisovellus 112 Suomi ei sekään palvele esimerkiksi kuulovamman takia kirjallisesti asioivaa henkilöä. 112 Suomi -sovelluksen etuna hätänumeroon nähden on se, että soittajan tarkka sijaintitieto välittyy hätäkeskukseen automaattisesti.
– On turhauttavaa, ettei sovellukseen ole sisäänrakennettu kirjoittamismahdollisuutta, erityisasiantuntija Sami Virtanen Kuuloliitosta sanoo.

Outi Alanko-Kahiluodon (vihr) kirjallinen kysymys ”Mihin toimiin ministeriö aikoo ryhtyä, jotta myös kuulovammaiset pääsevät yhdenvertaiseen asemaan hätätilanteissa mahdollisimman nopeasti?” sai vastauksen sisäministeri Paula Risikolta (kok). Kuuloliitto ja Kuurojen Liitto jatkavat toimia kirjoittamiseen perustuvan hätäilmoituspalvelun käyttöön saattamiseksi.

Kirjallinen kysymys 112-hätätekstiviestipalvelun käyttöönotosta

Vastaus kirjalliseen kysymykseen 112-hätätekstiviestipalvelun käyttöönotosta